رئیس دانشگاه در همایش «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از منظر علم حقوق و سیاست»

۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۵۴۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۳۳۳
دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند/ هیچ‌مسئول اجرایی که علاقه‌مند به شنیدن راه‌حل های مشخص بر آمده از دانش نباشد، وجود ندارد
رئیس دانشگاه در همایش «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از منظر علم حقوق و سیاست»

همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از منظر علم حقوق و سیاست با حضور دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه، استادان و دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی  29 بهمن‌ماه جاری در محل تالار اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی در این همایش در سخنانی با بیان ضرورت اقدام دانشگاه ها برای ارائه راهکارهایی در خصوص تولید و اشتغال عنوان کرد: بحث اقتصاد مقاومتی در طی دوسال گذشته به صورت متفاوت مطرح  است و با توجه به نقش دانشگاه در ارائه راهکارهای علمی در حل مسائل باید دانشگاهیان پیشنهادات خود را ارائه نمایند. او افزود: زمان این‌که دانشگاهیان در حاشیه باشد و بگویند چرا به دانشگاه‌ها توجه نمی‌شود و نظر استادان شنیده نمی‌شود تمام شده‌است و دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند. دکتر سلیمی تصریج کرد: یکی از دلایل شنیده نشدن سخن دانشگاه‌ها این است که خودمان رغبتی نداریم که وارد این مسائل شویم چرا که معتقدم هیچ‌مسئول اجرایی وجود ندارد که علاقه‌مند به شنیدن راه‌حل های مشخص بر آمده از دانش نباشد. رئیس دانشگاه با بیان اهتمام دانشگاه های برتر برای ارائه راهکارهای اجرایی برای حل این معضل افزود: این همایش‌ها در دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی به نمایندگی 13 دانشگاه برتر، برگزار می‌شود و بزودی با جمع بندی ‌نتایج اجرایی برآمده از این نشست‌ها و همایش ها به مسئولان عالی رتبه کشور و اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی یکی از شاخصه‌های توسعه در ایران است ولی مترادف با توسعه اقتصادی نیست

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که خواهش من از استادان و دانشجویان این است که با مشارکت فعال بتوانیم ‌محصول و ‌پیشنهادهای اجرایی ارائه نمائیم، تصریح کرد: باید مشخص کنیم که منظورمان از اقتصاد مقاومتی چیست. طبیعتا اقتصاد مقاومتی یکی از شاخصه‌های توسعه در ایران است ولی مترادف با توسعه اقتصادی نیست. پرسش‌های بسیار جدی در مقابل ما وجود دارد که امیدوارم با ارائه مباحث در ابعاد مختلف به پاسخ پرسش‌ها دست یابیم.

دکتر سلیمی ضمن اشاره به پرسش‌های اساسی در زمینه اقتصاد مقاوتی اظهار داشت: آیا اقتصاد مقاومتی به معنای انزوای از اقتصاد جهانی است؟ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این‌را نشان نمی‌دهد و باید درهای اقتصاد جهانی را به روی خودمان باز کنیم، منتهی با اتکا به توان داخلی خودمان. در درون همه این موارد یک ساختار اقتصادی سیاسی وجود دارد که اگر فکری برای آن ‌نکنیم احتمال غلبه کردن بر این فضا نیست. او ادانه داد: چگونه است که مقام معظم رهبری بالاترین مقام ‌سیاسی و مذهبی کشور تاکید می‌کند، ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل می‌شود، مجلس و ‌دولت آن را قبول دارند و‌ نظام دانشگاهی کشور به‌عنوان‌ راه حل نجات بخش می داند ولی هنوز کاری انجام‌نمی‌شود.

رئیس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با حضور دانشجویان که بسیار برای ما اهمیت دارد و‌ استادان بتوانیم راه‌حل‌هایی به دست بیاوریم. در جلسه‌ی نهایی که با حضور مسئولان خواهیم داشت، در صورتی از این جلسه نمایندگانی در آن‌جا بحث خود را ارائه خواهند کرد که راه‌حل‌های مشخص اجرایی به دست آورده باشند. در بخش دیگر این همایش دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون‌ پژوهشی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: سلسله نشست‌ها اقتصاد مقاومتی بنا به پیشنهاد شورای پژوهشی و‌ با حمایت ریاست دانشگاه در راستای تحقق وظیفه دانشگاه در حل مشکلات و تببین بسته‌های سیاستی برای دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت و به‌طور همزمان در چهار دانشکده حقوق و‌علوم سیاسی، مدیریت و‌حسابداری، اقتصاد و ‌علوم اجتماعی برگزار گردید.او افزود:  قرار است که نتایج این چهار نشست تخصصی در یک جمع ملی و بین رشته‌ای تجمیع شود و راهکارهای برگرفته از این نشست ها به دولت و دستگاه‌های سیاستگذار ارائه گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه با تاکید بر ضرورت اقدامات فرادانشگاهی در تحقق این مهم بیان داشت: اگر این روش موفق شود، یک‌پتانسیل جدیدی از بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه را به نمایش می‌گذارد و در واقع در حل مشکلات جامعه کمک می‌کند. او اضافه کرد: عمده تحقیقات و‌ تالیفات بر روی حوزه تخصصی خود و حداکثر یک یا دو‌ همگروه انجام‌می‌گیرد. در حالی که با نگاه فرا دانشگاهی افق جدیدی از موضوعات مورد بررسی باز می‌شود. اگر این سلسله اقدامات بین رشته‌ای را تقویت‌کنیم یک ظرفیت جدیدی را نشان خواهیم داد که با تبیین موضوعات واحد بین دانشکده‌های مختلف به راهکارهای کلان‌تر و‌مشکل‌گشاتری خواهد رسید.

دکتر علومی یزدی با بیان این نکته که این ظرفیت در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد یادآور شد: امیدوارم این همایش‌ها تمرین شایسته‌ای برای تحقق این‌موضوع باشد. خیلی از چکیده مقالاتی که استادان محترم ارائه کردند به این نکته توجه داشتند که چگونه اقتصاد را در مقابل تحریکات بیرونی مقاوم کنیم و از طرفی دیگر مبتنی بر توانمندی‌ها و ‌پتانسیل‌های داخل است. این مساله از مقدمات و الزامات هر  نطام‌اقتصادی توسعه یافته است.

در ابتدای مراسم دکتر میرسعیدی رئیس دانشکده حقوق و‌علوم‌سیاسی در سخنانی عنوان‌کرد: جای خوشحالی است که استادان  دانشگاه و ‌دانشمندانی که در دانشگاه‌های مختلف به آموزش دانشجو و امر پژوهش اشتغال دارند، حساسیت اجتماعی، انسانی و سیاسی نسبت به معضلات و مشکلات کشور دارند. از استادان و دانشجویان که در تهیه و آماده‌سازی چکیده مقالات کمر تلاش کردند تشکر می کنم و انشاالله این چکیده‌ها به مقالات کامل تبدیل خواهد شد و از راهکارها و مطالب ارائه شده بسته‌های سیاستی استخراج خواهد شد.

دکتر میرسعیدی تاکید کرد: با این امید که مطالبی که دلسوزانه توسط استادان و دانشجویان تهیه شده استفاده کنند و کشور را در راه توسعه و رشد قرار دهند. از همه دوستان، دانشجویان و همکاران که در این مدت کوتاه توانستند مقدمات این همایش را فراهم کنند تشکر می‌کنم. انشاالله ثمره این پژوهش‌ها و کوشش‌ها در راه پیشرفت کشور کمک کند. در بخش دیگر مراسم افتتاحیه این همایش دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وعضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی به ارائه سخنرانی پرداخت و همچنین در چند پنل تخصصی با حضور استادان و صاحبنظران محورهای همایش مورد بحث قرار گرفت.


نظر شما :