حجت الاسلام اکبری اقدم: تاکید رهبر انقلاب بر ورود جدی به بحث تحول علوم انسانی است

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۷۳۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۸۵۵۳
به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه، سلسله نشست‌های تحول علوم انسانی در سطح دانشکده‌های مختلف درحال برگزاری است.
حجت الاسلام اکبری اقدم: تاکید رهبر انقلاب بر ورود جدی به بحث تحول علوم انسانی است

حجت الاسلام صادق اکبری اقدم مسئول نهاد رهبری دانشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص برگزاری این سلسله نشست‌ها از سوی دفتر نهاد عنوان کرد: کار ویژه تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی است. برگزاری این نشست ها توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای است که تحول علوم انسانی باید رخ دهد و علوم انسانی بسیار مهم است و فراگستره مجموعه علوم انسانی همه بخش‌های زندگی بشری را فرا می‌گیرد. حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به اهمیت حضور دانشمندان حوزه علوم انسانی، تصریح کرد: در کنار دانشمندان و مباحث فلسفی، عقبه دیگری به عنوان قرآن و عترت داریم و در کنار این مباحث عقل، علم و تجربه نیز وجود دارد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه با بیان هدف برگزاری این سلسله نشست ها بیان داشت: دنبال تغییر و رشد نیستیم، به دنبال تحول و ارتقاء علوم انسانی هستیم. علوم انسانی برای این‌که برای دولت مردان و مسئولان پشتوانه باشد، باید به یک رشد، بلوغ و جایگاهی برسد تا نقش آفرینی کند. وی افزود: متاسفانه دستگاه‌ها بیشتر مصرف کننده هستند. 

حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به ضرورت تدوین الگوهای بومی در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: در این حوزه همه به دنبال الگو می‌گردند. الگوها بیشتر غربی است. اما نه غرب به معنای بد، غرب به این منظور که تولید این مباحث در آن‌جا شکل گرفته است. وی تاکید کرد: فرهنگ در جامعه اسلامی نیز بوده است و ما مجبوریم انواع مدل‌هایی که از غرب در زمینه‌های مختلف تجارت، اقتصاد و مباحث نظامی مدیریتی مطرح است را درسازمان‌های فرهنگی خود پیاده کنیم که این الگو بومی و دینی نیست. حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به این که تاکید رهبر انقلاب به نخبگان و مسئولان دانشگاهی و حوزویان‌ در خصوص ورود جدی به بحث تحول علوم انسانی، بیان داشت: نمی‌خواهیم پسوند اسلامی به سرفصل‌ها بچسبانیم. تحول طی یک شب به وجود نمی‌آید. 

علوم انسانی نیاز به زایش درونی دارد

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تاکید کرد: علوم انسانی نیاز به زایش درونی دارد و با ابلاغیه و بخشنامه کاری درست نمی‌شود. این مساله باید از درون بجوشد. استاد و دانشجو باید دغدغه پیدا کنند و مسائل را بررسی کنند و متناسب با داشته‌ها و واقعیت‌های جامعه مشکلات را بررسی کنند. وی اضافه کرد: جنبه‌های هویت و فرهنگ اسلامی باید مورد توجه قرارگیرد تا به نتیجه برسیم.

او افزود: نمی‌خواهیم یک شبه این کار صورت بگیرد. راهبرد ما این است که در یک بازه زمانی، انسجام و همبستگی درونی در دانشگاه به وجود بیاید. در کل مجموعه فضای دانشگاه از یک اعتماد به نفسی برخوردار شوند و به تعبیر مقام معظم رهبری جرات نقد تفکر غرب را پیدا کنند. حجت الاسلام اکبری اقدم تصریح کرد: باید این جرات در جامعه دانشگاهی به وجود بیاید. اگر قرار است در جامعه تحول، آبادانی، سعادت و آرامش حاکم شود باید از فضای دانشگاه علوم انسانی هم استفاده شود. 

مسئول نهاد رهبری دانشگاه با بیان این‌که دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان مهم‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور است، اظهار داشت: ضمن اعلام راهبرد برای دفتر نهاد، برنامه‌ریزی انجام شد و شاهد بودیم که ریاست دانشگاه خیلی قبل‌تر از این‌ها این دغدغه را داشتند و پیگیر هستند. او ادامه داد: حدود چهل نفر از استادان با کمیسیون‌های شورای عالی تحول علوم انسانی در ارتباط هستند و همکاری می کنند. این دغدغه در بین استادان وجود داشت و تصمیم گرفتیم که این مساله را تقویت کنیم. تلاشمان بر این است تا گفتمان‌سازی کنیم و موج در بین دانشجویان ایجاد کنیم تا بی‌تفاوت از کنار مسائل جامعه رد نشوند. 

راه اندازی پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه  طباطبائی 

حجت الاسلام اکبری اقدم عنوان کرد: موج‌سازی و گفتمان‌سازی، استفاده از ظرفیت درونی دانشگاه را گام اول قرار دادیم. با ریاست محترم نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر سلیمی این راهبرد را مطرح کردیم و با توجه به این که زمینه در دانشگاه علامه  طباطبائی وجود دارد این مهم دنبال شد. او ادامه داد: نماینده آقای دکتر حداد عادل در شورای عالی تحول علوم انسانی به دانشگاه آمد و طی برگزاری جلسات مشترک متقاعد شدند که پژوهشکده تحول علوم انسانی در فضای دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس شود.


نظر شما :