معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی:

ماموریت اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازماندهی و توانمندسازی همه دانشگاهیان است

۰۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۱ کد : ۲۶۵۸۶ خبر روز
تعداد بازدید:۸۳
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: آموزش، مشاوره و انگیزه‌بخشی به گروه‌های مرجع و برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی برای استعدادسنجی و استعدادیابی دانشجویان از جمله راهبردهای مهم برای تحقق ماموریت اصلی این معاونت است.
ماموریت اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازماندهی و توانمندسازی همه دانشگاهیان است

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی گزارشی از عملکرد سه ساله این معاونت (سال 1400 تا 1403) را با تاکید بر هشت محور اقدامات شاخص و دستاوردها با عنوان‌های «رتبه‌ها و افتخارات ملی»، «افزایش بودجه»، «ارتقای ساختار سازمانی»، «به‌روزرسانی و هوشمندسازی»، «برنامه‌های هویت‌بخش»، «برنامه‌ریزی و پژوهش»، «شوراها و کارگروه‌ها»، «برنامه‌های توانمندسازی» و «چالش‌ها» ارائه کرد.
وی گفت: در بخش اول، ناظر به دستاوردها و افتخارات ملی که معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته 9 نکته را بیان می کنم. ما برای رسیدن به اهداف در این بخش با چالش‌هایی همچون کرونا مواجه بودیم اما با تلاش و فعالیت مستمر توانستیم افتخارات بسیاری در حوزه‌های مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی کسب کنیم. 
دکتر اسلامی ادامه داد: «رشد  حدود 2 برابری تعداد برنامه ها، از 83 برنامه در 1399 به 1565 برنامه در سال 1402»، «کسب رتبه 8 در بین 134 دانشگاه کشور از نظر تعداد برنامه‌های اجرا شده بر اساس ارزیابی سامانه جامع فعالیت‌های  فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف (فرنما) در سال 1402»، «کسب رتبه نخست در بین 134 دانشگاه از نظر تعداد استادان مشاور انجمن‌های علمی بر اساس ارزیابی سامانه جامع فعالیت های  فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف (فرنما) در سال 1402»، «انتخاب معاونت فرهنگی به عنوان دبیر شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه یک کشور»، «رتبه اول در بین دانشگاه‌های کشور در حوزه آزاداندیشی با کسب 23 رتبه برتر در سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) 1403»، «رتبه سوم در بین دانشگاه‌های وزارت‌های علوم و بهداشت در حوزه نشریات دانشگاهی با کسب 7 رتبه در سیزدهمین جشنواره تیتر در 1403»، «رتبه 6 در بین دانشگاه‌های کشور در مسابقات قرآنی با کسب 19 رتبه درسی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت»، «رتبه سوم دانشگاه در بین دانشگاه های کشور با کسب 7 رتبه در چهاردهمین جشنواره ملی حرکت در سال 1401» و «کسب 4 رتبه در یازدهمین جشنواره ملی رویش در سال 1402» برخی از این افتخارات است.
وی اظهار کرد: در محور ارتقای ساختار سازمانی نیز توانستیم چند اقدام شاخص انجام دهیم. باز طراحی ساختار سازمانی معاونت فرهنگی و اجتماعی، راه‌اندازی و تصویب شورای فرهنگی تخصصی دانشکده‌ها، تصویب پست معاون فرهنگی دانشجویی در دانشکده‌ها برای رشد برنامه‌های فرهنگی در دانشکده‌ها، استقرار کارشناس فرهنگی در دانشکده‌ها، استفاده از تجربه استادان و اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها، تصویب پست معاون مدیر امور اجتماعی، ایجاد اداره امور فرهنگی خانه‌های دانشجویی و خوابگاه‌ها و بازطراحی ظرفیت خانه فرهنگ ایران‌دخت از جمله کارهایی بود که برای ارتقای ساختار در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام دادیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: در بخش افزایش بودجه، رشد 11 برابری بودجه نسبت به سال 1399 و ایجاد ردیف مالی اختصاصی برای خانه فرهنگ ایران‌دخت و خانه‌های دانشجویی در بودجه شهرداری تهران داشتیم. در بخش به‌روزرسانی و هوشمندسازی نیز اقدامات قابل توجهی انجام شد. ایجاد پروفایل فرهنگی در سامانه آریس برای سهولت در ارسال پرونده‌های استادان به کمیسیون ماده یک به منظور سرعت بخشیدن به این امر، همچنین سامانه جامع نگارستان نیز برای سهولت کار انجمن‌ها و کانون‌ها به‌روزرسانی شد، ایجاد سامانه دیجیتالی برای ثبت همه فعالیت‌های فرهنگی و طراحی و ایجاد فرم‌های استعدادسنج برای دانشجویان به ویژه دانشجویان نوورود، تا بتوانیم متناسب با استعداد آن‌ها فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را طراحی و حمایت کنیم. 
وی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌های هویت‌بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه‌های متعددی برگزار شد، افزود: اعزام بیش از هزار و 500 نفر به اردوهای سیاحتی زیارتی مشهد مقدس، اعزام هزار نفر از دانشگاهیان به پیاده‌روی اربعین، حمایت از برگزاری اعتکاف دانشگاهیان با مشارکت حدود دو هزار نفر، حمایت از اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور با مشارکت حدود هزار نفر از دانشجویان، اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان پیشرفت با مشارکت حدود 800 نفر، بازدیدها و سفرهای علمی، برگزاری جشن‌های نورودی‌ها با مشارکت دو هزار دانشجو، جشن‌های دانش‌آموختگی به همراه خانواده آنان با مشارکت بیش از سه هزار نفر و برگزاری جشن‌های روز دختر با مشارکت دو هزار نفر از دانشجویان، برخی از اقدامات هویت‌بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی بود.
دکتر اسلامی در ادامه گزارش گفت: اقدامات تاثیرگذاری نیز در حوزه برنامه‌ریزی و پژوهش در معاونت فرهنگی و اجتماعی اتفاق افتاد. تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی معاونت فرهنگی و اجتماعی، تدوین سند اولویت‌های پژوهشی معاونت برای مشارکت در حل مسائل کشور، تدوین شیوه‌نامه انتخاب استاد سرآمد فرهنگی متناسب با آیین‌نامه ماده 53، آسیب‌شناسی و بازطراحی آیین‌نامه و شیوه‌نامه جشنواره ملی حرکت که مسئولیت آن در حوزه علوم انسانی به دانشگاه علامه‌طباطبائی داده شد، تدوین آیین‌نامه راهبری فعالیت‌های فرهنگی خانه‌های دانشجویی و تدوین شی‌ه نامه شوراهای هادی دانشگاه، تدوین آیین‌نامه گرنت فرهنگی ویژه اعضای هیئت علمی، بازطراحی موزه دانشگاه، تالیف و انتشار ویژه‌نامه شهید خدمت و اصحاب علوم انسانی از مهم‌ترین کارهای انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی و پژوهش بود.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های مطلوبی نیز در حوزه شوراها و کارگروه‌های فرهنگی اتفاق افتاد که به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنم. اقدام اولی که در حوزه شوراها و کارگروه‌ها انجام شد، برگزاری جلسات متعدد برای بررسی پرونده صلاحیت عمومی حدود هزار نفر از متقاضیان جذب اعضای هیئت علمی در کارگروه صلاحیت عمومی جذب منطقه یک کشور بود؛ چرا که معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشگاه علامه‌طباطبائی مسئولیت جذب منطقه یک کشور را بر عهده دارد. موضوع ارتقا و تبدیل وضعیت 226  نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در کمیسیون ماده یک فرهنگی و  اجتماعی بود که تقریبا به همه پرونده‌هایی که از سمت استادان و اعضای هیئت علمی رسید، رسیدگی شد. مورد سوم نیز با توجه به اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی در حوزه نقش آفرینی در عرصه ملی و منطقه‌ای از گذشته نقش پررنگی داشته است؛ از سال 1400 دبیری منطقه یک بر عهده این دانشگاه گذاشته شد که توانسته به خوبی در این حوزه ایفای نقش کند و 15 نشست شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور توسط این دانشگاه برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی در ارتباط با برنامه‌های توانمندسازی که این معاونت داشته نیز نکاتی را بیان کرد و گفت: نخستین اقدامی که معاونت فرهنگی و اجتماعی در حوزه توانمندسازی انجام داد، برگزاری دو دوره منش استادی ویژه اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه بود. همچنین نخستین دوره منش یاوران علمی ویژه کارکنان دانشگاه نیز در تیر ماه سال جاری برگزار شد که امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده، این برنامه‌ها را به صورت مستمر ارائه دهیم تا در ارتقای سطح منش یاوران علمی و اعضای هیئت علمی نقش موثری ایفا کنیم. اقدام مهم دیگری که در این حوزه در معاونت فرهنگی و اجتماعی اتفاق افتاد، برگزاری 30 برنامه آموزشی ویژه والدین دانشجویان به منظور تعامل بیشتر دانشگاه و خانواده دانشجویان بود. اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با توانمندسازی و برگزاری بیش از هزار دوره آموزش مهارتی در طول سال های 1400 تا 1403 نشان دهنده نقشی بود که برای معاونت فرهنگی و اجتماعی قائل بودیم تا بتوانیم اوقات فراغت دانشگاهیان را به نحو سازنده‌ای با انواع برنامه‌های مهارتی و آموزشی پر کنیم.  
وی با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی، شناسایی، سازماندهی، توانمندسازی و الگونمایی همه دانشگاهیان است، افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی این ماموریت را از طریق پنج راهبرد انجام می‌دهد. یک راهبرد آموزش، مشاوره و انگیزه‌بخشی به گروه‌های مرجع است. دوم برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی تا دانشجویان بتوانند متناسب با استعداد و برنامه‌های خود در این رویدادها شرکت کنند. راهبرد سوم نیز ایجاد زمینه‌های هم‌افزایی میان متولیان و کنشگران فرهنگی و اجتماعی است. ایجاد عرصه‌های کار گروهی و نقش آفرینی دانشجویان به‌ویژه در حوزه‌های حل مسئله، چهارمین راهبرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در انجام ماموریت‌های خود است. راهبرد پنجم نیز ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی است؛ با توجه به اینکه ما دانشگاه تخصصی علوم انسانی هستیم، برای اینکه به سمت تولید در فضای دانشگاهی حرکت کنیم باید زمینه‌های آزاداندیشی را فراهم کنیم.
دکتر اسلامی در پایان گفت: به نتیجه رسیدن این پنج راهبرد، ناظر به تحقق پنج چشم‌انداز و غایتی است که ما در حوزه معانت فرهنگی دنبال می‌کنیم. «ایجاد زمینه برای رشد، کنشگری و مسئولیت‌پذیری متوازن دانشگاهیان در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ملی و منطقه‌ای، با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای افراد»، «غنی‌سازی اوقات فراغت دانشگاهیان»، «ارتقای هویت دینی ملی و انقلابی دانشجویان»، «ارتقا و تقویت روحیه خوش‌بینی، امید و نشاط در فضای دانشگاهی» و «ایجاد گفتمان تولید علم و گفتمان تحول علوم انسانی در دانشجو»، چشم‌اندازهایی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی برای تحقق راهبردهای خود دنبال می‌کند. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم به غایت نظام آموزشی کشور و به‌ویژه دانشگاه علامه طباطبائی که تولید علم و تحول در علوم انسانی است، کمک موثری داشته باشیم. 
 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی معاونت فرهنگی و اجتماعی محمدعلی اسلامی گزارش عملکرد


نظر شما :