همایش ملی نقش فن‌آوری‌های نوین در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۲۲۳ خبر روز
تعداد بازدید:۴۳۸۸
همایش ملی نقش فن‌آوری‌های نوین در علوم انسانی با حصور استادان و صاحبنظران حوزه علوم انسانی 29 آذر در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
همایش ملی نقش فن‌آوری‌های نوین در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر رضا مراد صحرایی دبیر علمی این همایش و عضو هیات علمی دانشگاه در سخنانی، عنوان کرد: نگاه ما نسبت به جایگاه علوم انسانی انتقادی است. دانشگاه علامه طباطبائی همیشه در این نگاه انتقادی در بین دانشگاه‌های کشور برجسته بوده است. وی درباره تعهد به علوم انسانی عنوان کرد: اگر بخواهیم علوم انسانی در کشور تعهد پیدا کند، باید در نگاه نسبت به علوم انسانی تحول اتفاق بیافتد. 

وی با اشاره  به رابطه علم و فلسفه  اظهار داشت: رابطه فلسفه و علم را باید اینگونه تعریف کنیم که علم ابزاری برای پیشرفت است و فلسفه چراغی برای علم ماست. وی افزود: معتقدیم که علوم انسانی محور و ابزار توسعه است.

دکتر صحرایی تصریح کرد: اگر محور را نادیده بگیریم، صاحب ابزارهای مخربی می‌شویم که نقش مخربشان از نقش سازنده بیشتر است. وی افزود: امیدوارم به زودی علوم انسانی در کشور جایگاه خود را پیدا کند و توسعه کشور متوازن شود. وی اضافه کرد: مساله بیش از این‌که این باشد که دانشگاهیان کشور در حوزه علوم انسانی کار کنند و علوم انسانی چه کاربردهایی در دانشگاه دارد، این است که نگاه ما به علوم انسانی یک نگاه از بالا به پایین، تحول یافته و مبتنی بر هویت علوم انسانی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: فناوری‌ها شتابان به خدمت علوم انسانی می‌آیند. اگر علوم انسانی در زیر مسیر قرار گیرد می‌تواند از آن بهره بگیریم. 

در این همایش ناصر باقری مقدم، معاونت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، دکتر زهرا جامه بزرگ مدیر نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و جمعی از استادان و دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند. 

لازم به ذکر است که این همایش با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ، موسسه هدایت فرهیختگان جوان و چند مرکز دانشگاهی و علمی برگزار گردید.


نظر شما :