مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۱۸۱۸ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۵۴
مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، معاونان و جمعی از اعضای هیئت علمی، مدیران، کارکنان و دانشجویان امروز سوم خردادماه ۱۴۰۲ در جوار مقبره شهدای دانشگاه برگزار شد.
مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر رضا صابری، معاون توسعه و مدیریت منابع، دکتر داود حسین پور، معاون پژوهشی، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اعضای هیئت علمی، مدیران، کارکنان و دانشجویان، صبح امروز، سوم خردادماه 1402 در جوار مقبره شهدای دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در این مراسم با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: در ابتدای انقلاب جریان ها و مسائل مختلفی در کشور به راه افتاد و شرایطی را ایجاد کرد که سبب طمع صدام شد. رژیم بعث عراق حمله خود را به کشور ما آغاز کرد و در فاصله کمتر از یک ماه نزدیک به 14 هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کرد. این پیشروی چنان سریع بود که این حس و خیال خام را برای متجاوزان ایجاد کرد که می توانند به زودی خوزستان را از ایران جدا کنند و به پیشروی های خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه محاصره و سقوط خرمشهر، حادثه بسیا رتلخی بود، افزود: خرمشهر و نیروهای متدین حدود 35 روز با سلاح های اولیه از خود دفاع کردند ولی بیشتر از آن نتوانستند ادامه دهند. با تغییر شرایط و شروع عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت ماه 1361، بالاخره در مرحله چهارم عملیات آزادسازی با وجود حضور 36 هزار نیروی عراقی در شهر، با جان فشانی رزمندگان غیور ایران، خرمشهر در سوم خردادماه آزاد شد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر شور و شادی همگانی در کشور ایجاد کرد، تاکید کرد: این اتفاق بسیار خاص، نقطه عطفی در جنگ تحمیلی شد و از آن تاریخ به بعد شرایط جنگ تغییر کرد. معادلات سیاسی در سطح بین المللی نیز تحت تاثر این پیروزی قرار گرفت و بعد از آن بود که در مجامع بین المللی صحبت از پذیرش آتش بس توسط مطرح شد با اینکه هنوز بخشی از خاک ما در اختیار عراق بود.
 وی گفت: امام در زمان آزاد سازی خرمشهر فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». خداوند حکیم است و بر پیروزی هم حکیم است. گاهی حکمت خداوند بر این است که سپاه مسلمانان جایی دچار مشکل شود ولی در نهایت اراده خداوند بر این است که مستضعفان وارثان زمین شوند و ما بر اساس دینمان، معتقد هستیم که با ظهور حضرت ولی عصر(عج)، زمین از آن مستضعفان خواهد شد.
این مراسم با سخنرانی دکتر ابوالقاسم عیسی مراد، عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه که از یادگاران دوران دفاع مقدس هستند، ادامه پیدا کرد. در پایان نیز حاضران با زیارت شهدای مدفون در دانشگاه و اهدای گل، با شهدای هشت سال دفاع مقدس تجدید میثاق کردند.

کلید واژه ها: خرمشهر آزادسازی خرمشهر دکتر دانشگاه آزادسازی معاون مراسم


نظر شما :