آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با برگزار کنندگان همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز؛

علوم الهی، دانشگاه را توسعه می دهد

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۴ کد : ۲۱۸۰۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۷۰
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و برگزار کنندگان همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت و گو کردند.
علوم الهی، دانشگاه را توسعه می دهد

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه صبح امروز، 2 خردادماه 1402، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت و گو کردند.

دکتر معتمدی در این دیدار گزارشی از وضعیت علمی، جریانات اجتماعی سیاسی و طرح های راهبردی دانشگاه حول محور تحول در علوم انسانی ارائه کردند.
وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز در 21 و 22 خردادماه سال جاری، ضمن معرفی دکتر حسام الدین خلعتبری به عنوان دبیر علمی این همایش، توضیحاتی درباره روند طی شده برای برگزاری همایش، بیان کرد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار، ضمن گرامیداشت دهه کرامت، اظهار داشت: خداوند در نخستین آیاتی که نازل کرده، خود را معرفی می کند و می فرماید: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ﴾؛ من خدای اکرم هستم و شما هم در کلاس درس کرامت شرکت کنید و درس کرامت بخوانید. کرامت معادل فارسی ندارد، ما در فارسی از کریم به بزرگوار یاد می کنیم و از کبیر و عظیم نیز به بزرگوار یاد می کنیم، در حالی که این کرامت وصف فرشته هاست؛ اساس دین بر کرامت است و دین می خواهد که انسان، کریم باشد.
وی با بیان اینکه دانش، دانشگاه را توسعه می دهد، افزود: هر ظرفی تابع مظروف است و وقتی مظروف آمد جا را تنگ می کند، به غیر از علم که در فضای دانش، هر چه وارد ظرف شد، ظرف را توسعه می دهد. مولا امیرالمومنین علی علیه اسلام می فرماید:«کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ؛ فإنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ» گنجایش ظرف دانش با افزودن به آن بیشتر می شود و ظرفیت آن گسترش پیدا می کند، این امکان برای جویندگان علم در حوزه و دانشگاه وجود دارد که با تحصیل علم، همواره ظرفیت خود را بالا ببرند.
آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: در بحث علم، مظروف، ظرف را توسعه می دهد. علوم الهی، دانشگاه را توسعه و به آن ظرفیت می دهد. دانشجو همواره باید به دنبال این باشد که ظرفیت خود را بالا ببرد. دانشجو نمی گوید که من چه دارم و باید به من چه داده شود، بلکه همواره از خود می پرسد من باید چکار کنم. سنایی می گوید که برای گفت و گو با خدا، فقر و مسکنت را پیش او ببرید؛ «روی گرد آلود بر زی او که بر درگاه او**آبروی خود بری گر آب روی خود بری» چون خداوند می گوید اینها را که من به تو دادم، تو چی آوردی؟بنابراین همواره باید از خود بپرسیم که وظیفه ما چیست!
وی توصیه کرد: ادبیات همواره در دست دانشجویان باشد، گفتار و اشعار حافظ و سعدی خیلی اثر دارد، چون تحمیل نیست و با کمک اینها می توانند لایه ها را کنار گذاشته و خود را بهتر بشناسند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علم یک پوسته است و هر چه دارد از معلوم دارد. معلوم هم هر چه هست همه مخلوق خداست و خداوند اینها را در سه ضلع نظام فاعلی، نظام داخلی و نظام غایی آفرید. در مبدأ فاعلی فرمود: کل شیء مخلوق خداست (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى)؛ ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطى کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ) سپس (ثُمَّ هَدى) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید. هیچ چیز در عالم منفرد نیست، همه چیز مثلث است، هیچ چیزی را بی نظم و بی فایده خلق نکرد.
وی دامه داد: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند. چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، علم سردخانه ای است، این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، از علم سردخانه ای هیچ کاری ساخته نیست و نتیجه آن جنگ های جهانی و جنگ های نیابتی و همین تحریم های ظالمانه است!
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: این مثلث مُثله شده نمی تواند انسان درست کند، در غرب به این فکر نمی کنند که بعد از این حیات، چه خواهد شد، در حالی که دنیای بی آخرت یعنی حرکت بدون هدف، یعنی لغو، یعنی بازی و ما بازیگر نیستیم! حرف کانت و فلاسفه غربی همین بود که می گفتند زندگی ما همین نشئه دنیا و مرگ و حیات طبیعت است و جز طبیعت کسی ما را نمی میراند. این حرف جدید نیست؛ خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است که کفار می گفتند: ﴿مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ﴾، این حرف فلاسفه غرب هم هست و همین حرف، وارد دانشگاه های ما هم شده است. آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم می فرماید: شما مثل درخت نیستید که پس از ثمردهی، هیزم شوید و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید. مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است.
در ادامه این دیدار دکتر خلعتبری، دبیر علمی همایش معارف نبوی به تبیین موضوع همایش پرداخته و این همایش را در جهت برنامه کلان دانشگاه یعنی تحول درعلوم انسانی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: اگر تحول در علوم انسانی بخواهد انجام شود به مدد تغییر در نگاه به مبانی دانش است و آن مبانی اصیل و پایه ای در معارف الهی نهفته است. تا علم به این مبانی الهی تکیه نزند درمان موثر نخواهد بود و نیز دوامی نخواهد داشت. یکی از مشکلات تحول در علوم انسانی تبیین و تفهیم همین نگاه به جامعه علمی است.
دکتر خلعتبری، دبیر علمی همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز افزود: این همایش براساس موضوع های علوم انسانی، در محورهایی همچون «معارف نبوی  و مدیریت»، «معارف نبوی و اقتصاد»، «معارف نبوی و سیاست»، «معارف نبوی و ارتباطات» و ...  طراحی شده است و هدف از دیدار در این مرحله، شکل گیری بارش افکار پیرامون موضوع همایش است. قصد داریم در مراحل بعد‌ با برگزاری مجموعه همایش هایی با محوریت معارف نبوی در یک حوزه خاص علمی، جهت تحقق هدف تحول اقدام کنیم.
 

کلید واژه ها: علم دانشگاه کرامت الله آیت الله الله العظمی الله العظمی جوادی الله العظمی جوادی آملی آیت آیت الله العظمی


نظر شما :