رئیس دانشگاه: توجه به توسعه پایدار در پژوهش های جدید دانشگاهی ضروری به نظر می رسد

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۶۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۵۱۰
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران حوزه های پژوهشی و اعضای هیات علمی دانشگاه 23 آذر در محل سالن تربیت بدنی پردیس شماره یک دانشگاه برگزار شد.
رئیس دانشگاه: توجه به توسعه پایدار در پژوهش های جدید دانشگاهی ضروری به نظر می رسد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) درسخنانی با تقدیر از تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه بیان داشت: روز پژوهش را به استادانی که در سه سال گذشته جایگاه پژوهشی دانشگاه ارتقاء دادند، تبریک می‌گویم. وی افزود: شما استادان بودید که با تلاش، آرامش، دوستی به یکباره جایگاه دانشگاه خود را ارتقاء دادید که بدون هیچ تردیدی در دسته دانشگاه‌های سطح یک کشور قرار گرفتیم.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: چه در عرصه سیاست گذاری وزارت علوم و چه در عرصه بین‌المللی، به‌خصوص در کشورهای هدف دانشگاه و چه در بخش هایی از حوزه‌های اجرایی و پژوهشی کشور نام و جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی، جایگاه متفاوتی است.

نشانه‌ای از تغییر و دگرگونی معنا، جایگاه و کارکرد دانشگاه در حال شکل گیری است. 

دکتر سلیمی با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر شبکه دانشگاه‌‌های جهان که با حضور روسای دانشگاه های کشورهای مختلف و از جمله ایران برگزار گردید افزود: با کمک سایر دانشگاه‌های کشور توانستیم دو دانشگاه را وارد کمیته اجرایی و هیئت مدیره این شبکه کنیم وی تصریح کرد: مباحث بسیار خوبی در این اجلاس بیان شد که نشانه‌ای از تغییر و دگرگونی معنا، جایگاه و کارکرد دانشگاه است. 

وی افزود: دلیل شکل‌گیری دانشگاه در عصر مدرن آن بود که انسان با اتکا به علوم طبیعی و اجتماعی برای بدست آوردن ثروت و رفاه بیشتر تکنولوژی و توانایی‌هایی خلق کند، ابزارهایی بسازد که بتواند طبیعت دگرگون کند و در اختیار بگیرد و در خدمت رفاه و ثروت بیشتر قرار دهد.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که امروزه این هدف معکوس شده است، عنوان کرد: این چیزی است که در دانشگاه‌های دنیا به عنوان استراتژی جدید در انجمن جهانی دانشگاه‌ها برآن تاکید می‌شود.

دکتر سلیمی اظهار داشت: امروز از دانشگاه به عنوان یک کاتالیست در عرصه توسعه‌ی پایدار نام برده می‌شود. دانشگاه‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که چگونه به طبیعت دست نزنیم، چگونه خود را با طبیعت هماهنگ کنیم. وی افزود: درک کنیم که خداوند طبیعت را در احسن تقویم آفریده و باید رفاه و ثروت خود را با حداقل تغییر در طبیعت بیابیم.

ضرورت توجه به دانش‌ها و روش‌های علمی برای دستیابی به توسعه پایدار

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه‌های دنیا به دنبال تربیت انسانی برای توسعه پایدار هستند بیان داشت: توسعه پایدار دانش‌ها و روش‌های متفاوت را می‌طلبد.

دکتر سلیمی عنوان کرد: متاسفانه شاید در برخشی پژوهش‌های خود، حتی در دوران ما قبل این دوره قرار داشته باشیم. لذا خواهش من از شما همکاران و پژوهشگران برجسته این است که به این مساله اساسی که حیات آینده، طراحی رشته‌های دانشگاهی و وضعیت دانشگاه ها به آن بستگی دارد، توجه داشته باشید.

علوم انسانی و اجتماعی در تغییر ماهیت دانشگاه و جایگاه دانش در دنیای امروز نقش پیشتاز دارند

وی با تاکید بر نقش دانشگاه های علوم انسانی در تحقق این مهم افزود: همه دانشگاه‌های دنیا به اتفاق بر این نظر بودند که علوم انسانی و اجتماعی در تغییر ماهیت دانشگاه و جایگاه دانش در دنیای امروز نقش پیشتاز دارند.

رییس دانشگاه اظهار داشت: امیدوارم با تلاش، اندیشه و کارهای مشترک و جمعی شما، در سال‌های آینده پربارتر در مجامع بین‌المللی شرکت کنیم و نشان دهیم که چگونه از درون فرهنگ بومی، دینی و اندیشه‌‌های خلاق استادانمان راه حل‌هایی بدست می‌آید که می‌تواند جایگاه دانشگاه را در دنیای امروز تغییر دهد.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که نیازمند تحول روش‌شناختی در مطالعات مختلف هستیم، تصریح کرد: تحول روش شناختی، به معنای نادیده گرفتن و گریز از روش‌ها نیست. آفتی که در درون دانشگاه‌ها وجود دارد این است که روش‌هایی را نمی‌شناسیم، آن را ممنوع می‌کنیم. وی افزود: در شرایطی که جامعه علمی در دانشگاه‌های ایران هنوز به شدت تحت تاثیر مهندسی خرد و ریاضیات جزئی نگر است، باید تنوع و ترکیب‌های مختلف روش شناختی را به جامعه علمی کشور ارائه کنیم. وی با تقدیر از تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه استادان دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و پاسخ به این انتظار در دانشگاه اتفاق افتاده‌است.

رئیس دانشگاه اظهار داشت:‌ درخواست های متعددی از روسای دانشگاه‌های دیگر مبنی بر ارائه و تدریس روش‌ها، متدهای جدید و نگرش‌های علمی جدید داشته‌ایم و خوشبختانه در بسیاری از این زمینه‌ها پیشتاز هستیم.

کسب جایگاه نخست در نظریه پردازی کشور نشان از جهش دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه پژوهش است

دکتر سلیمی در ادامه به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه جهش خوبی در عرصه پژوهشی را شاهد هستیم. وی تصریح کرد: سی برابر شدن قراردادهای پژوهشی در ظرف 3 سال، دو برابر شدن چاپ کتاب و مقاله، بدست آوردن جایگاه دوم در انتشار مقالات علوم انسانی، کسب جایگاه نخست در نظریه پردازی کشور نشان دهنده جهش دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه پژوهش است.

وی افزود: ظرفیت خاموش بسیار زیادی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد. سیاست و برنامه ریزی بر آن است که از طریق پژوهش برای دانشجویان کارآفرینی ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که دیگر کار استادان سر کلاس رفتن و راهنمایی کردن چند پایان نامه نیست، بیان داشت: بخش عمده کار تولید علم بر مبنای اندیشه‌ها و نیازهای خود با کمک دانشجویان است. وی تاکید کرد: این انتظار به‌طور جدی در دانشگاه وجود دارد. این که می‌گویم به کمک دانشجو به معنای استثمار دانشجو نیست، منظور تولید علم واقعی و مشارکت استاد با دانشجو است. وی افزود: از این پس، ارزیابی اصلی اعضای هیات علمی در زمینه تولید علم است و از ابتدای سال آینده تمام فعالیت‌‌های مربوط به اعضا هیئت علمی از طریق سامانه پژوهشی خواهد بود.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود خطاب به اعضای هیئت علمی یادآور شد: مطمئن هستم که در سال آینده پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت. انشاالله با تلاش های شما جایگاه دانشگاه در عرصه بین المللی ارتقا بیشتری داشته باشد..

لازم به ذکر در پایان مراسم با حضور رئیس دانشگاه، معاونان دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تقدیر به عمل آمد.

اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه علامه طباطبائی سال 1395( استادان، دانشجویان و کارشناسان)

اعضای هیات علمی (پزوهشگر) برگزیده در سطح دانشگاه 

-  جناب آقای دکتر پیام حنفی زاده           پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه علوم انسانی 

-  جناب آقای دکتر محمد بامنی مقدم       پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه علوم پایه 

-  جناب آقای دکتر عنایت شریفی            پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه معارف اسلامی 

دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی:
جناب آقای دکتر عباسعلی وفائی
جناب آقای دکتر داود اسپرهم
دانشکده اقتصاد:
رتبه اول: جناب آقای دکتر تیمور محمدی
رتبه دوم: دکتر حسین توکلیان
دانشکده الهیات و معارف اسلامی:
رتبه اول: دکتر عبدالله نصری
رتبه دوم: دکتر عبدالمطلب عبدالله
مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو:
رتبه اول: دکتر رضا افقی
رتبه دوم : دکتر آتوسا گودرزی
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی:
رتبه اول: دکتر بختیار ترتیبیان
رتبه دوم: دکتر رامین بلوچی
دانشکده حقوق و علوم سیاسی:
رتبه اول: دکتر آرامش شهبازی
رتبه دوم: دکتر سیدحسن میرفخرائی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی:
رتبه اول: دکتر علی دلاور
رتبه دوم: دکتر اسماعیل سعدی‌پور
دانشکده علوم اجتماعی:
رتبه اول: دکتر علی خاکساری
رتبه دوم: دکتر محمود شهابی
دانشکده علوم ارتباطات:
رتبه اول: دکتر هادی خانیکی
دانشکده علوم ریاضی و رایانه:
رتبه اول: دکتر حسن رشیدی
رتبه دوم: دکتر عبدالرحیم بادامچی‌زاده
دانشکده مدیریت و حسابداری:
رتبه اول: دکتر مقصود امیری
رتبه دوم: دکتر حامد دهقانان

   

  

  


نظر شما :