رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در افتتاح مرکز نوآوری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی :

راه اندازی مراکز نوآوری وکارآفرینی، آموزش را معنادارتر می کند

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۱۰۸۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۷۱۷
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در آیین افتتاح مرکز نوآوری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی گفت: راه اندازی مراکز نوآوری وکارآفرینی، آموزش را معنادارتر می کند و زمینه اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان را فراهم می کند.
راه اندازی مراکز نوآوری وکارآفرینی، آموزش را معنادارتر می کند

به گزارش روابط عمومی، آیین افتتاح «مرکز نوآوری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی» با حضور دکتر محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دکتر مهدی گودرزی، مدیر مرکز کارآفرینی و نوآوری، روسا و معاونان دانشکده ها و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
دکتر معتمدی در این آیین گفت: یکی از دغدغه های جدی ما از ابتدا در دانشگاه علامه طباطبائی، این بود که اثربخشی علوم انسانی را بتوانم در جامعه نشان دهیم. یکی از کارهایی که می تواند به این امر کمک کند، راه اندازی مراکز نوآوری و رشد است تا دانش آموختگان و دانشجویان بتوانند با راهنمایی و همفکری استادان، ایده های نوآوارنه و خلاقانه خود را مطرح کنند. دانشگاه نیز وظیفه دارد برای تحقق این ایده ها در مراحل مختلف، حمایت های همه جانبه کند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد که این تجربه در دنیا موفق بوده است و الان هم تا حدی در دانشگاه ما این کار به خوبی پیش رفته است. البته ما هنوز نیاز داریم که بتوانیم از لحاظ محتوایی و کیفی این موضوع را به خوبی هدایت کنیم تا دانش آموختگان و دانشجویان ما به خوبی از این فرصت استفاده کنند. دانش آموختگان و دانشجویان باید بتوانند دانشی که آموخته اند را به شکل خدمات به جامعه ارائه دهند. گام نخست این کار، راه اندازی مراکز نوآوری وکارآفرینی است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم زمینه اشتغال دانش آموختگان را فراهم کنیم تا آموزش معنادارتر شود.
وی با اعلام اینکه صندوق پژوهش و نوآوری از ابتدای سال آینده راه اندازی می شود، افزود: این صندوق می تواند نقش شتاب دهنده را اجرا کند و به واحدهای فن آور کمک کند تا ایده خلاقانه خود را به نتیجه برسانند. امیدوارم همه از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
در ادامه آیین دکتر زارعی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان دانشگاه علامه طباطبائی و وزارت آموزش و پرورش، گفت: امضای این تفاهم نامه سبب می شود ما از ذخیره های علمی کشور بهره مند شویم و این امر برای پیشبرد اهداف نظام آموزش و پرورش یک توفیق است. آموزش و پرورش به سبب رسالت خود، نیاز دارد که از وجود استادان صاحب نام و صاحب نظر بهره گیرد. 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات آموزش و پرورش این است که ما با ذینفعان خود ارتباط ندارد، افزود: نداشتن ارتباط باعث می شود در مورد آموزش و پرورش قضاوت های نادرست انجام شود. ارزش یابی و گزارش مداوم آموزش و پرورش سبب می شود ارتباط همیشگی با ذینفعان حفظ شود. 
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش عالی یکی از ذینفعانی است که با آموزش و پرورش در ارتباط است، ادامه داد: یکی از گلایه های آموزش عالی این است که کیفیت علمی ورودی های جدید دانشگاه ها، نسبت به سال های گذشته افت شدید پیدا کرده اند. شاید یکی از دلایل کیفیت پایین علمی دانش آموزان این است که به جهت سنجشی که در آزمون سراسری از آنها به عمل می آید، دانش آموزان بیشتر به دنبال حافظه محوری هستند. آنها فقط مهارت تست زنی یاد می گیرند و سراغ حافظه محوری می روند تا خود را برای آزمون سراسری آماده کنند، بنابراین از برنامه درسی و یادگیری عمیق دور می شوند.
وی بیان کرد: همه باید کمک کنیم یادگیری عمیق و بازگشت دانش آموزان به برنامه و کتاب درسی اتفاق بیفتد و مدرسه به مسیر اصلی خود باز گردد تا خروجی مدارس، خروجی شایسته ای باشد و دانشجویان به دنبال یادگیری باشند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود گفت: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ارتباطی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و فراتر از آن ارتباطی بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی نیز وجود ندارد و این فاصله هم به ضرر دانشگاه و هم به ضرر جامعه است.
وی تاکید کرد: راه اندازی مراکز نوآوری می تواند این فاصله و شکاف ها را پر کند و دستاوردهایی به همراه داشته باشد. یکی از این دستاوردها، کاربردی کردن علم است. چرا که وقتی علم کاربردی شود به طور حتم یادگیری عمیق اتفاق می افتد و تبدیل به محصول می شود و این محصول به جایی می رسد که به طور کامل نیازمند محصول است و می تواند با آن کار خود را پیش ببرد.
در بخش دیگری از این آیین دکتر برجعلی با بیان اینکه راه اندازی مرکز نوآوری اتفاق جدید و مبارکی است، افزود: دانش آموختگان نوآوری بسیاری داریم که نمی توانتیم از فضای دانشگاه به عنوان ظرفیت علمی برای جذب آنها استفاده کنیم اما باید ارتباطمان را با آنها حفظ کنیم. راه اندازی این مرکز فرصت مناسبی است که ما با دانش آموختگان نوآور بتوانیم ارتباط داشته باشیم، چرا که انجام فعالیت ها جز با تعامل و ارتباط شکل نمی گیرد.
وی گفت: اگر ما به دانشگاه کارآفرین اعتقاد داریم باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم. امروز یکی از زیرساخت های دانشگاه های کارآفرین آماده شده است و این برای دانشگاه علامه طباطبائی مبارک است چرا که این دانشگاه یک دانشگاه تراز است. افتتاح این مرکز، زیست بوم دانشگاه را تغییر می دهد و ما نیاز به این تغییر داریم چرا که اتفاقات بزرگ در سایه تغییرات جدی رخ می دهد.
رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی بیان کرد: اگر به دانش بومی اعتقاد داریم، مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی می تواند زمینه گسترش دانش بومی را برای ما فراهم کند. توسعه این مرکز می تواند بسیاری از دانشجویان را جذب کند. افتتاح این مرکز می تواند قدرت شبکه سازی ما را تقویت کند و به مرجع شدن این دانشگاه کمک کند. ما باید به دنبال کارهای خلاقانه و نوآورانه باشیم، کارهایی که بتواند به خودکفایی علمی ما کمک کند. ما باید از استعدادها و سرمایه های اجتماعی خود با هر تفکر و اندیشه ای که هستند دفاع کنیم. دانشجویان سرمایه های اجتماعی ما هستند، به تک تک آنها افتخار می کنیم.
گفتنی است در حاشیه این آیین، از سایت دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی نیز رونمایی شد.
 

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی آموزش آموزش پرورش دانش دانش آموختگان دانش آموزان دانش آموختگان دانشجویان پرورش


نظر شما :