مراسم افتتاحیه اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۱۴ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۴۱ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۰۶۰
اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی و مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است. دکتر وحید شالچی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری وزارت علوم در نوبت صبح این جشنواره و دکتر زهرا جامع بزرگ مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم سخنرانی کردند.
مراسم افتتاحیه اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر وحید شالچی در مراسم افتتاحیه در سخنانی ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این جشنواره، عنوان کرد: جشنواره‌ها فرصتی برای جهت‌گذاری و تدبیر در امور هستند. وی افزود: کرسی‌های آزاد اندیشی که تدبیری از سوی مقام معظم رهبری می باشد ناظر بر وجوهی است که حس می‌شود در جامعه ایرانی مسئله است و باید در آن تامل کرد.

وی افزود: تفکر انتقادی بخش مهمی است که کرسی های آزاد اندیشی می‌تواند در جامعه ترویج کند. در جامعه دشواری‌های بسیاری بر سر راه تفکر انتقادی وجود دارد که از آموزش و پرورش پدیدار می‌شود، این امر باعث ایجاد شکاف بین محفوظات و تفکر استنباطی شده است.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این نکته که دانشگاه محلی برای حفظ کردن مطالب و فرمول‌ها نیست، اظهار داشت: چیزی که دانشگاه را می‌سازد، نگاه، سبک زندگی و فرهنگ دانشگاهی است.

دکتر شالچی بیان داشت: باید در زمینه فرهنگ دانشگاه بیشتر کار کنیم تا توان مواجه انتقادی با مسائل و مشکلات را داشته باشیم و اولین کارکرد کرسی‌های آزاد اندیشی تقویت تفکر انتقادی، به عنوان عنصر اصلی دانشگاه است.

وی تقویت گفت‌وگو را به عنوان دومین کارکرد کرسی‌های آزاد اندیشی دانست و تصریح کرد: جامعه ایرانی به مانند تمامی جوامع معاصر دارای یک تنوع فوق‌العاده است و این خطر وجود دارد که این گروه‎ها نتوانند با یکدیگر گفت‌وگو و درفضای اشتراکات و مفاهمه عمل کنند. وی ادامه داد: در آن صورت تعصب‌ها و پیش‌فرض‌هایی بین گروه بوجود می آید که می تواند جامعه را به سمت فروپاشی هدایت کند.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه بهترین محل برای ایجاد فرصت گفت‌وگو است. دانشگاه یک نهاد فروبسته نیست، دانشگاه تنها زمانی که با دیگر نهادهای اجتماعی تعامل داشته باشد، می‌تواند رشد کند، دانشگاه مجرایی است که گروه‌های اجتماعی مختلف در مورد مسائل اجتماعی فکر کنند.

دکتر شالچی بیان داشت: کرسی های آزاد اندیشی ظرفیت‌ مناسبی است که دانشگاه می‌تواند به وسیله آن مسئولیت‌های اجتماعی خود را ایفا کند. وی افزود: دانشگاه‌ در موضوعات و مسائل اجتماعی مانند فقر، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی کشور مسئول است و باید فضایی را فراهم کند تا در باره این مسائل گفت‌وگو و اندیشه انجام شود. 

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه علم را پرسش‌ها پیش می‌برند، اظهار داشت: بومی سازی علوم از دیگر کارکردهای کرسی‌های آزاد اندیشی است، این کرسی‌ها فرصت مناسبی هستند تا پرسش‌هایی که به زیست جهان ما مربوط می‌شوند، مطرح شود. جامعه ایرانی نیاز دارد تا این پرسش‌ها درباره علوم مختلف با توجه به اقتضائات کشور مطرح شود.

دکتر شالچی با تاکید بر ایجاد فضای بیان برای نسل‌های جدید، عنوان کرد: تربیون‌ها در کشور عموما دست نسل‌های پیشین است، کرسی‌های آزاد اندیشی فضایی را فراهم می کنند تا نسل‌های جدید در آن دغدغه‌ها و افکار خود را بیان کنند، این امر برای نظام هم مفید است تا در چاچوبی درون سیستمی تفکرات مختلف را به حرکت در آورد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چالش های زیادی در راه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی وجود دارد که بخشی از آن را باید نهادهای اجتماعی در جامعه انجام می دهند تا آزاد اندیشی در کشور ترویج شود.

در ادامه مدیر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی به اهمیت برگزاری این نشست‌ها اشاره کرد و بیان داشت: مسئله کرسی‌های آزادندیشی موضوعی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته و مظلومانه با آن برخورد شده است.

وی با اشاره به نقش اساسی دانشگاه ها در این خصوص ادامه داد: این مسئله چنان حائز اهمیت است که اگر به آن بها داده شود می تواند در ارتقا و بلوغ فکری جامعه تاثیرگذار باشد و پرچم‌دار این مسئله کسی نمی تواند باشد جز دانشگاه‌ها، استادن و دانشجویانی که دغدغه حرکت در مسیر علمی و توسعه کشور را به عهده دارند.

او خاطرنشان کرد: این مسئله به معنای هرج و مرج و باری به هرجهت فکرکردن نیست، بلکه آزاداندیشی به معنای آزاد شدن از قیودی است که فکر را می تواند چهارچوب دهد و به سمت جانب‌داری‌های بی اساس و تعصب انگیز هدایت کند.

او با اشاره به نتایج حاصل از این توسعه افزود: اگر بیان آزاد و تفکر آزاد در جامعه توسعه پیدا کند و این توسعه به یک فرهنگ اجتماعی تبدیل شود و تضارب آرا نتیجه این آزاد اندیشی باشد، می‌تواند به بلوغ فکری و اجتماعی افراد منتهی شود.

جامع‌بزرگ در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدواریم حاصل این جشنواره به گونه ای باشد تا بدانیم که چگونه و با چه معیارهایی این آزاداندیشی را توسعه دهیم و با چه چهارچوبی سبب هدایت آن در جامعه شویم. وی اضافه کرد: پیامد و ره‌آورد این جشنواره انتخاب معیارها، ضوابط و استاندارهایی مناسب در این خصوص خواهد بود.

                   

لازم به ذکر است: جشنواره کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه علامه  طباطبائی در حال برگزاری است و در مراسم اختتامیه دکتر ضیا هاشمی مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه و جمعی از مدیران و وزارت علوم در حال برگزاری است.


نظر شما :