تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه بین المللی شانگهای

۰۷ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۸۹۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۸۰۳
تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه بین المللی شانگهای در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی به امضا رسید.
تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه بین المللی شانگهای

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نشست با حضور دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر مهرداد درخشنده رئیس مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی، دکتر جی یانگ فنگ رئیس دانشگاه بین المللی شانگهای و جمعی از مدیران در محل سالن کنفرانس ساختمان مرکزی برگزار شد.

دکتر حبیب هنری در سخنانی با اشاره به همکاری های دامشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه های چین عنوان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه مطالعات خارجی پکن همکاری و تفاهم نامه دارند.

وی با اشاره به اینکه 5 دانشجوی این دانشگاه دوره کوتاه مدت زبان چینی را گذراندند، اضافه کرد: دو استاد زبان چینی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند و تمایل داریم که دپارتمان زبان فارسی را در دانشگاه شانگهای تقویت کنیم.

دکتر حبیب هنری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی تمایل دارد در زمینه‌های مختلف و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه بین‌المللی شانگهای همکاری کند.

در بخش دیگر مراسم دکتر جی یانگ فنگ با بیان این نکته که دانشگاه شانگهای یکی از دانشگاه‌های کلیدی کشور چین است، عنوان کرد: خیلی خوشحالم که 3 بار است به ایران می‌آیم، اثر عمیق در دل ما مانده است. وی افزود: مایلیم در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو با هم فعالیت کنیم. وی اضافه کرد: کشور ایران در صحنه بین المللی، سیاسی و اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل دانشگاه شانگهای میل دارد در زمینه مختلف آموزشی با دانشگاه علامه طباطبائی همکاری بیشتری داشته باشد و روابط تقویت شود.

دکتر جی یانگ فنگ در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه می‌تواند یک پله محکم برای آینده باشد.

در ادامه دکتر نادر نعمت الهی با بیان این نکته که دانشگاه علامه طباطبائی غیر از رشته‌های علوم انسانی برخی رشته‌های علوم پایه را هم دارد، عنوان کرد: رشته‌های ریاضی، آمار و رایانه هم در این دانشگاه  تدریس می‌شود و این آمادگی وجود دارد تا در این زمینه‌ها هم همکاری‌هایی صورت گیرد. وی افزود: رشته زبان چینی در سطح کارشناسی داریم و متاسفانه فقط دو استاد برای تدریس این رشته در دانشگاه مشغول فعالیت هستند. وی تصریح کرد: نیاز این است که در قالب این تفاهم نامه های مشترک،استادان بیشتری از کشور چین با دانشگاه علامه طباطبائی همکاری داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه با تاکید بر تفاهم نامه های همکاری منعقده با دانشگاه های دیگر چین اظهار داشت: با برخی دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف تفاهم‌هایی صورت گرفته است. وی افزود: در زمینه‌های مختلف علوم انسانی مانند علوم اقتصادی، روابط بین الملل و مدیریت می‌توانیم تبادل دانشجو در غالب فرصت مطالعاتی داشته باشیم.

در بخش دیگر مراسم دکتر مهرداد درخشنده ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه علامه طباطبائی برای فراهم کردن چنین فرصتی اظهار داشت: امیدوارم این سفرها و ملاقات‌ها زمینه ساز توسعه روابط دانشگاهی دو کشور بزرگ ایران و چین باشد. وی افزود: دو کشور ایران و چین در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به صورت جدی همکاری عمیقی باهم دارند. یقینا می‌توانیم این اراده را داشته باشیم که در زمینه‌های علمی و فرهنگی هم نمونه و الگوی خوبی برای جهان باشیم.

رئیس مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی تصریح کرد: با توجه به جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در کشور و دانشگاه بین المللی شانگهای، می‌توان امیدوار بود که این شروع یک تفاهم مهم است.

دکتر مهرداد درخشنده در پایان سخنان خود با اشاره به این که آموزش و زبان فارسی از سال 1996 در دانشگاه مطالعات شانگهای آغاز شده است، گفت: یکی از بهترین اتاق‌‌های ایران در چین می‌باشد و این می‌تواند زمینه ساز ارتباط مهم باشد.

در پایان مراسم تفاهم نامه همکاری دانشگاه بین المللی شانگهای و علامه طباطبائی به امضا دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه علامه و دکتر جی یانگ فنگ رئیس دانشگاه بین المللی شانگهای رسید.

شایان ذکر است دو دانشگاه در زمینه‌های مختلف، از جمله: تبادل استاد، برگزاری دوره مشترک کارشناسی ارشد زبان چینی و فارسی، ایجاد اتاق مطالعات چین در دانشگاه علامه طباطبائی حضور استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در دوره چینی شناسی که به زبان انگلیسی است و همکاری در همایش جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری که قرار است بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردد، همکاری نمایند.


نظر شما :