دانشگاه علامه طباطبائی میزبان اردوی فرهنگی دانشجویان بین الملل دانشگاه ها و مراکز عالی سراسر کشور

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۳ کد : ۱۸۷۸۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۵۵
نخستین دوره تخصصی آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با عنوان «اردوی فرهنگی اندیشه مطهر» ویژه دانشجویان بین‌الملل مسلمان با همکاری اداره کل دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان و دانشگاه علامه طباطبائی از ۲۲ تا ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در این دانشگاه برگزار می‌شود.
دانشگاه علامه طباطبائی میزبان اردوی فرهنگی دانشجویان بین الملل دانشگاه ها و مراکز عالی سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست خبری دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل گفت: برگزاری برنامه های آموزشی فرهنگی برای دانشجویان غیر ایرانی مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است و دانشگاه علامه نیز با همین رویکرد تلاش می‌کند دانشجویانی که در ایران تحصیل می کنند، با فرهنگ، جاذبه ها و پیشرفت های ایران بیشتر آشنا شوند.
وی بیان کرد: دانشجویان بین الملل وقتی به کشور خود برمی گردند به نوعی مبلغ دانشگاه و کشور محل تحصیل خود هستند. ما شرایط بسیار ویژه‌ای را در کشور داریم و می توانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذاریم تا دانشجویان غیر ایرانی که در ایران تحصیل می کنند با دستاوردها و ظرفیت‌های کشور ما آشنا شوند. در این اردوی آموزشی فرهنگی قرار است دانشجویان غیرایرانی مسلمان از مکان های فرهنگی و تاریخی ایران دیدن کنند و در جریان موضوعات معرفتی قرار گیرند. آموزش دانشجویان بین الملل در کنار آموزش رسمی می تواند آنها را با ظرفیت‌هایی که در ایران وجود دارد بیشتر آشنا کند.
دکتر حسام الدین خلعتبری، مسئول اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل نیز در این نشست خبری با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این اردو، اعلام کرد: نخستین اردوی آموزشی فرهنگی بر اساس نیازها و در خواست هایی که دانشجویان بین الملل داشتند طراحی و اجرا می‌شود. دانشجویان بین الملل بارها گفته اند که ما به ایران می‌آییم تا هدایای معرفتی و فرهنگی که در زندگی ما تاثیرگذارند اما بیشتر وقت ما به آموزش می‌گذرد و عملا فرصتی برای آشنایی با حوزه های مختلف عقیدتی و فرهنگی ایران نیست. بنابراین در این زمینه مطالبه‌ای از طرف دانشجویان بین الملل وجود دارد.
وی افزود: البته برنامه های فرهنگی دو روزه برای این دانشجویان برگزار شده ولی به جهت محدودیت زمان، ظرفیت طرح بسیاری از مسئله ها وجود نداشته است. تاکنون دانشجویان بین الملل بسیاری به کشورمان آمده و رفته‌اند که می‌توانستند تاثیرگذاری فرهنگی زیادی در جامعه خود داشته باشند اما فرصت آموزش این دانشجویان از دست رفته است.
دکتر خلعتبری گفت: دانشجویی که دانشگاه‌های ایران را انتخاب می کند به طور حتم دارای دغدغه های خاصی است که از جمله آن می‌توان به شناخت و معرفت و توجه به فرهنگ ایرانی و انقلاب اسلامی اشاره کرد. بنابراین این اردو با هدف آشنایی با فرهنگ ایرانی انجام می شود تا زمینه برقراری ارتباطات بین الجوامعی را فراهم آورد.
وی با بیان اینکه وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان، تدارک و میزبانی این‌ اردو را برعهده دانشگاه علامه طباطبائی قرار داده اند، گفت: این دوره آموزشی فرهنگی از 22 تا 30 مردادماه 1401 با شرکت 350 دانشجو از 65 تا 70 دانشگاه کشور برگزار می شود و هدف از برگزاری آن استفاده از ظرفیت های دانشجویان بین الملل است.
 مسئول اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل خاطرنشان کرد: در طول این دوره آموزشی، ۱۸ جلسه در روز به شکل ۶ کلاس همزمان برگزار می‌شود که با توجه به حجم آموزش، هر روز با نیم ترم آموزش برابری می‌کند. همچنین ۲۲ تا ۲۹ کلاس آموزشی و معرفتی برای دانشجویان بین الملل برگزار می شود. دینداری در جهان معاصر، هویت دانشجویی، مهارت های زندگی، فرصت ها و ظرفیت های جهان اسلام و فرصت سواد رسانه ای و جنگ شناختی از جمله محورهای نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل است.
مسئول اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل افزود: بازدیدها، تالارهای گفت و گو با رویکرد معرفتی، مجلس انس با قرآن و پخش مستندها با حضور برخی کارگردان ها، برگزاری دوره همی های شبانه و جلسه های مشاوره‌ تربیتی به صورت گروهی، ارائه مشاوره به دانشجویان در زمینه مسائل مختلف از جمله دوری از خانواده و شرایط اقتصادی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و ورزشی، بازدید از شهرک‌های نوآوری، تهران گردی و بازدید از اماکن تفریحی شهر تهران، برنامه‌های زیارتی و دیدار با مسئولان سازمان امور دانشجویان بین الملل از جمله برنامه های فرهنگی این اردوی آموزشی فرهنگی است.
 

کلید واژه ها: دانشجویان فرهنگی دانشجویان آموزشی فرهنگی دانشجویان دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان دانشجویان الملل فرهنگی آموزشی فرهنگی دوره آموزشی فرهنگی اردوی آموزشی فرهنگی محتوایی دوره آموزشی فرهنگی


نظر شما :