نشست علمی و تخصصی بیم ها و امیدها در دانشکده ادبیات برگزار شد

۰۶ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۸۶۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۳۹۳
به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران، نشست علمی روز جهانی فلسفه به عنوان سومین نشست در راستای بیم ها و امیدهای جهان بشریت در این دانشکده برگزار شد.
نشست علمی و تخصصی بیم ها و امیدها در دانشکده ادبیات برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نشست با حضور استادان، صاحبنظران و دانشجویان رشته های مختلف این دانشکده عصر سه شنبه دوم آذرماه از ساعت 14 تا 17 در دو پنل تخصصی در محل سالن شهید عضدی دانشکده دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد. صاحبنظران فلسفه در دو پنل تخصصی به ارائه نظرات خود پرداختند و نکات قابل تاملی را مطرح کردند. مدیریت پنل اول را دکتر محمدرضا حسینی بهشتی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیرگروه فلسفه فرهنگستان هنر برعهده داشت و دکتر علی اصغر مصلح رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی و استاد فلسفه، پنل دوم را مدیریت کرد.

دکتر علی اصغر مصلح در سخنانی عنوان کرد: به گمانم هر فرهنگی لایه‌های مختلفی دارد و کنش و اندیشه هر قوم برخواسته از بیم و امیدهایی است. وی افزود: سطح بیم و امید هر فرهنگ، سطح بسیار مهم و ژرفی است که تفکر فلسفی باید بیش از گذشته به آن توجه کنند. وی افزود: نکته ای که امروز با آن روبرو هستیم و منشا چالش و خشنونت‌های بسیاری شده، بیم و امیدهای تاریخی اقوام مختلف است. این امور، انتزاعی نیستند بلکه در ضمن زندگی یک قوم شکل گرفته‌اند، صورت جمعی پیداکردند، پایدار شدند و کردار یک قوم را جهت می‌دهند.

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه با بیان این نکته که بهتر است با نگاه به تاریخ خودمان به منطقه بیم و امیدهای جمعیمان نزدیک شویم، اظهار داشت: باید علوم مختلف، ارزش‌ها، اعتقادات، باورها، ادبیات و شعر یک قوم را شناخت تا به آن بیم و امیدهای جمعی و تاریخی قوم نائل آمد.

دکتر مصلح تصریح کرد: برای اشاره به بیم و امیدهای تاریخی ایرانیان، به کتیبه ای در تخت جمشید که به داریوش است اشاره می‌کنم. وی افزود: به نظر می‌رسد این کتیبه گویای عمیق‌ترین بیم و امیدهای ایرانیان در طول تاریخ است. وی اضافه کرد: در این کتیبه آمده است که اهورا مزدا ما را از سپاه دشمن، خشکسالی و دروغ بپاید. ایرانیان در طول تاریخ همیشه به دشمن اندیشیدند، از خشکسالی ترسیدند و همیشه به دلیل پایبندی به آئین راستی از دروغ ترسیدند.

دکتر مصلح عنوان کرد: اگر بخواهیم همچنان به تقابل خیر و شر بیاندیشیم شاید پاسخ نگیریم. عالم ما عالم واژگونی ارزش‌ها است. عالمی است که به فراسوی نیک و بد اندیشید و قومی که به این مقام نرسد نمی‌تواند در دوران خود باقی بماند.

رئیس دانشکده ادبیات در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما ایرانیان به لحاظ خرد جمعی، خواستگاه‌های بیم و امیدمان که منشا اندیشه، کنش و رفتار می‌شده دچار پریشانی و آشفتگی است.

لازم به ذکر است دکتر ضیاء موحد، دکتر محمدجواد صافیان، دکتر رضا سلیمان حشمت، دکتر شهین اعوانی، دکتر بیژن عبدالکریمی، دکتر احسان شریعتی، دکتر شمس الملوک مصطفوی سخنرانان این نشست بودند.


نظر شما :