با هدف گسترش همکاری های علمی و آموزشی:

دانشگاه فدرال قفقاز شمالی روسیه و دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۸۵۰۲ خبر روز
تعداد بازدید:۲۱۶۲
دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه فدرال قفقاز شمالی روسیه با هدف گسترش همکاری های علمی و آموزشی در حوزه های مورد علاقه مشترک هر دو دانشگاه و تقویت روابط مشترک تفاهم نامه امضا کردند.
دانشگاه فدرال قفقاز شمالی روسیه و دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم نامه همکاری امضا کردند


به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در سال‌های گذشته همگرایی سیاسی بین روسیه و ایران اتفاق افتاده است، افزود: شاید بتوانیم از طریق گسترش روابط علمی این همگرایی را تقویت کنیم. وجه مشترکی که بین سیاست های جمهوری اسلامی ایران و روسیه وجود دارد، روحیه امپریالیسم ستیزی است که هر دو کشور در مقابل زیاده خواهی غرب و آمریکا ایستادگی کرده اند.
وی با ارائه گزارشی از تجهیزات و ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: این دانشگاه، یک دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی است که بیش از 60 سال قدمت دارد. همچنین 13 هزار و 500 دانشجو، 550 عضو هیئت علمی، ۱۱ دانشکده، شش پژوهشکده و پنج مرکز پژوهشی، برخی از ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام آمادگی برای شرکت در رویدادهای علمی و پروژه های مشترک دانشگاه فدرال قفقاز شمالی، بیان کرد: یکی از دانشکده های دانشگاه، «موسسه آموزشی اکو» است که در یکی از رشته های این موسسه بر اساس تفاهم نامه، تبادل دانشجو داریم. همچنین در دانشکده زبان و ادبیات ما زبان روسی آموزش داده می شود. امیدوارم با امضای تفاهم نامه بتوانیم از ظرفیت های متقابل دو دانشگاه بیشتر استفاده کنیم.
در ادامه دکتر بسپالوف دیمیتری نیکولائویچ، رئیس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی با اشاره به اینکه فقط 10 دانشگاه فدرال در روسیه وجود دارد، افزود: در منطقه قفقاز شمالی، دانشگاه محوری، دانشگاه فدرال قفقاز شمالی است که مسئولیت همه پروژه های علمی و پیشبرد سیاست های علمی را برعهده دارد. 
وی درباره ساختار دانشگاه فدرال قفقاز شمالی گفت: این دانشگاه، شش انستیتو، هفت دانشکده، ۳۰ مرکز پژوهشی، ۲۴ هزار دانشجو در حوزه‌های مختلف، هزار و 300 عضو هیئت علمی و هزار و 500 دانشجوی خارجی دارد. این دانشگاه یک دانشگاه جامع کلاسیک است که در علوم انسانی، علوم مهندسی و علوم طبیعی فعالیت های علمی انجام می دهد. هدف اصلی ما هم این است که آموزش با کیفیت را برای جوانان قفقازی مهیا کنیم تا آموزش های ما بتواند نیازهای واقعی بازار را برای جذب این جوانان پاسخ دهد.
 دکتر نیکولائویچ با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه ما به عنوان دانشگاه محوری در حوزه آموزش زبان روسی به خارجی ها با سه اولویت خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز جنوبی، طرح‌هایی را اجرا می کند، افزود: شروع همکاری های ما در سال ۲۰۲۲ می تواند از دوره های زبان روسی باشد که این کار را مرکز علوم انسانی دانشگاه انجام دهد. همچنین برگزاری دوره های مشترک مجازی در حوزه تاریخ و روابط بین الملل، تبادل استاد در این حوزه را پیشنهاد می کنم که اجرای این طرح کمک می کند تا استادان به کارها، مقاله ها و زبان مشترک دست پیدا کنند.
وی همچنین گفت: دانشگاه فدرال قفقاز شمالی با هدف گسترش همه زبان ها، مدرسه زبان را تاسیس کرده است که در این مدرسه زبان فارسی را هم آموزش داده می شود. پیشنهاد می کنم دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه گسترش زبان فارسی در منطقه به این مرکز کمک کند.
رئیس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی در پایان از رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی دعوت کرد تا در دو رویداد بزرگ علمی با عنوان های «کنفرانس بزرگ سیاست های قومیتی و بحران‌های منطقه‌ای و راه حل های آن ها» که در سال ۲۰۲۲ و «میزگرد ایران و روسیه و قفقاز جنوبی» که در سال ۲۰۲۳ با حضور نمایندگانی از همه دانشگاه های قفقاز جنوبی و شمالی روسیه برگزار می شوند، شرکت کنند.
گفتنی است تقویت همکاری و تبادلات علمی میان دو دانشگاه، سازماندهی تبادل دانشجو در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دعوت از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان یکدیگر برای بازدید علمی و تبادل تجربیات، انتشار آثار علمی در مجلات دو دانشگاه و همیاری در زمینه گسترش روابط و همکاری با بخش صنعت در هر دو کشور، برخی از مفاد این تفاهم نامه است.
 

کلید واژه ها: دانشگاه رئیس دانشگاه دانشگاه فدرال دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه فدرال قفقاز دانشگاه فدرال قفقاز شمالی علمی هیئت علمی قفقاز


نظر شما :