در نشست بررسی تحولات ایران و منطقه، با تاکید بر برنامه برجام و اوکراین عنوان شد:

ایران کشور کنشگر و قدرتمندی است و موضع آن برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۸۰۸۸ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۲۲
نشست بررسی تحولات ایران و منطقه، با تاکید بر برنامه برجام و اوکراین با حضور دکتر وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دکتر عبدالله معتمدی، ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علی آدمی، معاون اموزشی دانشگاه، دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات، دکتر حسام الدین خلعتبری لیماکی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دکتر علی رجب زاده، دبیر نشست در تالار گفت و گوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
ایران کشور کنشگر و قدرتمندی است و موضع آن برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد

به گزارش روابط عمومی، دکتر جلال زاده در این نشست با اشاره به موضوع برجام، گفت: بسیاری از افرادی که در دولت جدید بر سر برجام مذاکره می کنند مخالفین برجام هستند. در هشتم شهریور سال ۱۴۰۰، جلسه ای با دست اندرکاران جدید، در سطح عالی نظام تشکیل شد و نخستین موضوع، ادامه دادن مذاکرات وین بود که البته رای آورد و اعلام شد دولت جدید مذاکرات را ادامه دهد. رئیس جمهور نیز در جلسه ای دیگر اعلام کردند که وزارت خارجه به عنوان مذاکره کننده و شورای عالی به عنوان تصمیم گیرنده و ‌سیاست گذار ایفای نقش کنند. بنابراین مذاکره کنندگان با برجام موافقت ندارند بلکه بر اساس تصمیمات گرفته شده عمل می کنند.
وی ادامه داد: امریکا در دوران جدید قصد بازگشت به برجام را داشت و جمهوری اسلامی به عنوان عضوی از (چهار+یک) باید موافقت می کرد. وزیر خارجه امریکا منتظر پذیرش جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری از نمایندگان مجلس فکر می کنند اگر مذاکرات نتیجه دهد پیشرفت های هسته ای که امروز به آنها دست یافتیم ادامه خواهد کرد، در صورتی که اگر به نتیجه برسد ما به برجام برمی گردیم، تعهدات برجامی را می پذیریم و از امریکا و اروپا نیز می خواهیم تعهدات برجامی خود را انجام دهند. 


رئییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی فرصت های اکنون در برجام را غنیمت شمرد و ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ما نسبت به امریکایی ها بهتر است، نیاز آنها به این که پرونده برجام بسته شود از ما بیشتر است. البته ما هم به آن نیاز داریم و اصلا بخاطر نیازمان در برجام مذاکره کردیم. اما با توجه به وجود مسائلی مانند اوکراین و کنگره که نشان می دهد بایدن در نظرسنجی ها سقوط کرده است و احتمال روی کار امدن پمپئو و یا ترامپ وجود دارد، اگر هم برجام امضا شود در نهایت دو سال برای ما کارآمد است و باید از این دوران استفاده و کشور را از لحاظ اقتصادی تقویت کنیم.
وی درباره اوکراین نیز گفت:« موضوع اوکراین، یک موضوع حیثیتی بود و ریشه های این جنگ در عملکرد امریکایی ها نهفته است. دو تعبیر در مورد این جنگ وجود دارد، یک تعبیر اینکه در حال حاضر امریکایی ها روسیه را در تله انداخته اند و تعبیر دیگر اینکه روسیه نظم جهانی را به دست گرفته است. روسیه از جهت سرزمینی موفقیت کسب کرده است و تقریبا در شرق مستقر شده و دیوار برلین شرق را از غرب جدا می کند اما از جهت میدانی و افکار عمومی، امریکایی ها روسیه را زمین گیر کرده اند.
جلال زاده ادامه داد: تضعیف روسیه در این روند و نظام به نفع ما نیست. اگر روسیه تضعیف شود، به قدرت آمریکا در جامعه بین الملل و فضای روابط بین الملل افزوده خواهد شد. ایران با روسیه روابط راهبردی دارد و اعلام بی طرفی برای کشوری که فعال جهانی است، زیبنده و شایسته نیست، چرا که ایران کشور کنشگر و قدرتمندی است و موضع این کشور برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد.
وی در خصوص توجه به حقوق بشر و اقتصاد گفت: لازم است در دانشگاه ها به موضوع حقوق بشر اهمیت داده شود، چرا که همزمان با پرونده هسته ای، پرونده حقوق بشر را برای ما سنگین می کنند. پرونده ای که ما را دوباره زیر تیغ تحریم خواهد برد، حقوق بشر است. بنابراین فرصتی است که به این موضوع در دانشگاه علامه طباطبائی توجه ویژه شود. همچنین درباره اقتصاد و مسائل اقتصادی ایران، از استادان انتظار می رود در این زمینه کمک کنند تا دولت با تکانه های کمتری این موقعیت اقتصادی را رد کند و بتوانیم از این تبعیض مسلم در حق ملت رهایی پیدا کنیم.


نظر شما :