ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده

۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۷۹۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۱۰۱
نهمین همایش ملی ادکا تحت عنوان «ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده» با همکاری انجمن علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی پنجشنبه ۲۰ آبان ماه برگزار شد.
ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، این همایش به پیشنهاد انجمن علمی دانشجویی «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» و با مشارکت ادکا صورت گرفته است.

دکتر میترا صمیعی گفت: رشته‌های «کتابداری و اطلاع‌رسانی» و «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. با تحولات ایجاد شده در فناوری و اطلاعات، رشته‌هایی که در ارتباط با این حوزه هستند، دچار تحول و دگرگونی می‌شوند. این تغییرات منجر به بازنگری مجدد سرفصل‌های این رشته‌‌ها شده و در شهریور ۱۳۹۰، با اعلام برنامه جدید مصوب وزارت علوم، لازم بود که ما نیز به این مهم توجه داشته باشیم.

مدیرگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه با اشاره به نگاه شغلی در این رشته، اظهار کرد: بحثی که باید به آن پرداخته شود این است که فارغ‌التحصیلان رشته ما زمانی که جذب بازار کار می‌شوند و در کتابخانه‌ها، آرشیو‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مشغول به کار می‌شوند؛ با این که مجبور به انجام کار‌های متفاوتی هستند، اما در ردیف شغلی کتابدار در سازمان‌ها مشغول به کار می‌شوند. این همایش در جهت معرفی پست‌های جدیدی است که می‌تواند زیر مجموعه رشته ما قرار گیرد.

او در رابطه با عنوان همایش خاطرنشان کرد: «گذشته، حال، آینده» عنوان همایش ما است که قصد داریم در این همایش گذشته را بررسی کنیم، پس از آن به بررسی اوضاع کنونی بازار کار بپردازیم و در نهایت برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم. مقالات ارزنده‌ای از دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و حتی دانشجویان سایر رشته‌ها برای دبیر‌خانه همایش ارسال شد.

او همچنین به جشنواره ایده‌ها و تجربیات برتر در حوزه کار‌آفرینی اشاره کرد و گفت: ایده‌های خوب و خلاقانه‌ای توسط دانشجویان ما در این حوزه مطرح شد. بازار کار رشته ما دچار تغییر و تحول شده و دانشجویان نباید تصور کنند که جایگاه شغلی آنها محدود به کتابخانه‌ها است؛ موضوعات جدیدی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت.

صمیعی در ادامه به بیانیه همایش گذشته، حال، آینده اشاره کرد و گفت: من معتقدم دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با برگزاری این نوع برنامه‌ها برای مقاله‌نویسی و پژوهش تشویق می‌شوند و به خوبی درمی‌یابند که اگر از نیروی خلاقیت و ابتکار استفاده کنند و ایده‌ای را مطرح کنند، ممکن است وارد محیط کسب و کار شوند و به کارآفرینی دست یابند. چراکه رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» میان رشته‌ای است و دانشجویان پس از فراغت از تحصیل عالم اطلاعاتی از حوزه‌های مختلف ‌هستند که می‌توانند در تمام آنها فعالیت موثری داشته باشند. امروزه در سراسر دنیا این امر در حال رخ‌ دادن است امیدوارم ماهم در آینده نزدیک شاهد این امر باشیم.

برای اولین بار در حوزه دانش‌شناسی، جشنواره ایده‌های برتر برگزار شد

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران(ادکا)، گفت: دبیرخانه این همایش از دی‌ماه سال ۹۴ با همکاری دکتر صمیعی شروع به فعالیت کرد.

مهدی رحمانی تاکید کرد: امسال ما تصمیم گرفتیم علاوه بر همایش در حوزه ایده‌های برتر، جشنواره‌ای نیز در این زمینه برگزار کنیم. در این راستا حدود بیست نفر از استادان و متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ما را یاری کردند.

او تصریح کرد: در بخش اول تعداد ۱۶ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که هشت اثر به صورت شفاهی ارائه شدند و باقی آن به صورت پوستر معرفی شدند. در بخش ایده‌ها و تجربیات نیز ۱۱ اثر ارسال شد که چهار ایده به صورت شفاهی و هفت ایده به صورت پوستر معرفی شدند. در نهایت براساس رای هیئت داوری دو مقاله و چهار ایده شایسته تقدیر شناخته شدند.

دبیر اجرایی نهمین همایش ملی ادکا در پایان افزود: این همایش با یاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، دانشگاه تهران، بهشتی و دانشگاه برگزارشد.

لازم به ذکر است در این همایش فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، سید کاظم حافظیان، فعال حوزه کتابداری و سعید میرواحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه که یک کارآفرین برجسته در این حوزه نیز هستند؛ سخنرانان این همایش بودند.

گفتنی است در راستای بازطراحی ساختارهای شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و مساعدت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه، نهمین همایش ملی ادکا با عنوان «ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده»، در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه برگزار شد.

 


نظر شما :