در دیدار سرپرست دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی مطرح شد؛

راه حل برون رفت بسیاری از مسائل و مشکلات کشور در دانشکده های علوم انسانی است

۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۶۸۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۴۵
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه دیدارهای خود از دانشکده ها با اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
راه حل برون رفت بسیاری از مسائل و مشکلات کشور در دانشکده های علوم انسانی است


به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در این دیدار گفت: دانشکده حقوق و علوم سیاسی از افتخارهای دانشگاه است و ویژگی‌های خاصی دارد که این دانشکده را به یکی از جذاب ترین دانشکده های حقوق و علوم سیاسی کشور تبدیل کرده است.
وی با اشاره به حضور استادان برجسته و انجام فعالیت های بین المللی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی افزود: ظرفیت دانشگاه علامه طباطبائی و به طور مشخص این دانشکده بسیار بالا است. هر کدام از استادان، دانشجویان، دانش آموختگان و کارکنان از نظر علمی، ارتباطی، تعاملی و حوزه نفوذی که دارند می‌توانند در اجرای هرچه بهتر برنامه ها به دانشگاه کمک کنند. دکتر معتمدی بیان کرد: از ابتدای کار تلاش کردیم فهمی روشنی نسبت به برنامه‌های دانشگاه داشته باشیم. با انجام این نشست های مکرر با مجموعه استادان متخصص نسخه مقدماتی مأموریت‌ها و چشم اندازهای دانشگاه تهیه و برای تکمیل در اختیار دانشکده ها قرار گرفت تا دانشکده ها نیز نظر خود را در این خصوص اعلام کنند.

 


وی ادامه داد: برنامه راهبردی دانشگاه قرار نیست برنامه‌ای از بالا به پایین باشد، بلکه قرار است مجموعه اعضای هیئت علمی نظرهای تخصصی خود را در مورد این برنامه ارائه دهند. چرا که پیش آمد های تاثیر گذار زمانی روی می دهد که ابعاد مختلف هر موضوع به شکل کارشناسانه بررسی شود. همچنین گروه‌های دانشکده ها متناسب با اهداف دانشگاه، برنامه عملیاتی و اقدام های خود را مشخص می کنند تا بر اساس آن گروه ها ارزیابی شوند.
 سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه هسته محوری برنامه راهبردی دانشگاه تحول در علوم انسانی است، افزود: علوم انسانی در کشور منزلت لازم را ندارد و جایگاه این علم در زمینه های مختلف به خوبی مشخص نیست. وی با اشاره به اینکه توسعه انسانی کشور مهم تر از توسعه فیزیکی است، اظهار کرد: امروز پاسخ بیشتر مشکلات کشور در علوم انسانی است و راه حل برون رفت از مسائل و مشکلاتی نظیر آسیب‌های اجتماعی در دانشکده های علوم انسانی وجود دارد. تحول در علوم انسانی یعنی جایگاه علوم انسانی را به آن برگردانیم و کاربردی بودن، اثربخشی و بومی بودن آن را مشخص کنیم. اگر دانشگاه علامه طباطبائی این کار را انجام ندهد، هیچ دانشگاه دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

 


دکتر معتمدی با بیان اینکه نسل عالم، متخصص و متعهدی که امروز پرورش یافته، نسلی متفاوت است، عنوان کرد: در برنامه راهبردی دانشگاه دو موضوع «راهبرد بهبود» و «راهبردی ایجاد» در نظر گرفته شده است. در راهبرد بهبود فعالیت هایی که در دانشگاه انجام می شد و می شود باید ارتقا و بهبود پیدا کند و راهبرد های متمایزی هم که باید متناسب با نسل جدید اتفاق افتد، راهبردهای ایجاد است. وی با اشاره به اهداف طراحی شده در برنامه راهبردی دانشگاه، افزود: برنامه نهایی راهبردی دانشگاه توسط هیئت علمی طراحی و مشخص می شود. برنامه ای که باید صریح، مشخص و در جهت اهداف کلان دانشگاه باشد. برنامه ای که تحقق آن نیاز به کار، تحقیق، فراهم کردن ساز و کارها و همکاری همه ظرفیت‌های دانشگاه دارد.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با همکاری و همراهی همه اعضای هیئت علمی، برنامه راهبردی مشخص و اهداف کلان دانشگاه حاصل شود تا بتوانیم در حل بسیاری از مسائل کشور، که ریشه در علوم انسانی دارند، تاثیرگذار باشیم.

 


 در بخش دیگری از این نشست دکتر مجید عباسی، سرپرست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: این دانشکده یکی از مهمترین دانشکده های دانشگاه و دارای بیشترین و برجسته ترین استادان است که هر کدام در رشته‌های تخصصی خود در سطح ملی و بین المللی شناخته شده هستند. با توجه به این که تعداد بسیاری از رتبه های سه رقمی کنکور سراسری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی را انتخاب می‌کنند به حضور استادان اینچنینی و در سطح بالا نیاز داریم.
وی عنوان کرد: در دانشکده حقوق و علوم سیاسی ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، ۶۹۰ دانشجو در مقطع کارشناسی علوم سیاسی و حقوق، ۴۷۴ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حقوق، ۵۲۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی، روابط بین الملل و سیاست گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۲۰ دانشجو در مقطع دکتری تحصیل می کنند. همچنین ۸۰ عضو هیئت علمی در این دانشکده حضور دارند که باعث شده است نسبت استاد به دانشجو در این دانشکده نسبت به دیگر دانشکده‌های دانشگاه وضعیت بهتری داشته باشد.

 


دکتر عباسی با اشاره به ظرفیت های ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی و وجود رشته‌های خاص کاربردی و میان رشته‌ای، گفت: موت کورت این دانشکده همیشه جزو رتبه‌های خوب جهانی بوده است. همچنین وجود ساختمان و ساختار حقوقی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های خصوصی و ارائه نقد رویه های حقوقی و مشاوره حقوقی به افراد، سازمان‌ها و نهادها، سبب ارتباط دانشگاه علامه طباطبائی با جامعه شده است.
وی بیان کرد: ایجاد رشته‌های میان رشته ای، توسعه روابط بین دانشکده ها، کاربردی کردن پایان نامه ها و رساله ها، کمک به مرجعیت دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی، ارتقاء و بین المللی کردن مجله های دانشکده، برگزاری هر چه بیشتر کرسی های تخصصی، ترویجی و نظریه‌پردازی، برگزاری نشست های حل مشکلات کشور و ارائه نظر مشورتی به وزارت خارجه و نهادهای مختلف، برگزاری نشست‌های تحول در علوم انسانی، ارتباط با انجمن های علمی خارج از دانشکده و تقویت انجمن های علمی دانشکده، توسعه ارتباطات با انجمن ها و نهادهای مختلف و بین المللی سازی دانشکده، از مهم‌ترین برنامه‌های دانشکده در جهت اهداف کلان دانشگاه است.

 


نظر شما :