وزیر علوم: دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت بلامنازع علوم انسانی را دارد

۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۵۹۲۸
تعداد بازدید:۳۰۶۸
با حضور دکتر محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم تقدیر از رئیس پیشین و معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
وزیر علوم: دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت بلامنازع علوم انسانی را دارد

دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی در این مراسم گفت: تغییر و تحول همیشه در راستای بهبود شرایط و ایجاد انرژی جدید صورت می‌گیرد و این تغییر و تحولات در دانشگاه‌ها نیز با این هدف انجام می شود. طبیعی است که پتانسیل‌ها و توانمندی‌های افراد مانند هم نباشد.

وی ادامه داد: خدا را باید هزاران بار شکر کنیم که شاهد بروز و ظهور دانشگاه‌هایی در کشور هستیم که هم از حیث کالبدی و هم از حیث منابع انسانی و فکری  پیشرفت‌های شایان توجهی داشته اند. من چندین سال پیش این توفیق را داشتم که از دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کنم، اما امروز وقتی وارد شدم فضای دانشگاه آنقدر زیبا و غیر قابل باور بود که دانشگاهی در طی چند سال این اندازه از نظر کالبدی زیبا شده باشد که این تغییرات در تمامی فضاها اعم از مسجد، ساختمان‌ها و کتابخانه مشهود است.

دکتر زلفی گل، اظهار کرد: نباید نگاه منفی داشته باشیم و اینگونه تصور کنیم که اتفاقی در دانشگاه ها نیفتاده است. واقعا اتفاقات بزرگی در این مراکز افتاده و تغییرات جدیدی روی داده است. هر کسی مسئولیتی را می‌پذیرد باید ظرفیت آن را نیز قبول کند. دکتر عبدالله معتمدی انسانی بسیار با اخلاق و متین است و فکر می‌کنم جایگزین مناسبی برای دکتر سلیمی باشند. هر دو متخلص به اخلاق حسنه و از سرمایه‌های نمادین کشور هستند و باید قدر آنها را بدانیم. وی تاکید کرد: در جامعه دانشگاهی حسد بلای جان ها است. باید حسد را از جامعه دانشگاهی دور بریزیم. وقتی می‌بینیم همکارمان رشد می‌کند لذت ببریم و مسیر توفیق های یک مدیر موفق را طی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم و دست نیاز به سوی همدیگر دراز کنیم تا با  کار تیمی موفقیت به دست بیاوریم و همه در آرامش قرار بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه علامه طباطبائی این پتانسیل را دارد که دست گروه ها و دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های دیگر را بگیرد چون مرجعیت پیدا کرده است. ما تلاش می کنیم طرح های بین دانشگاهی رونق بگیرد و دانشگاه های بزرگتر که مرجعیت دارند از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های کم برخوردار حمایت کنند تا آنها نیز رشد کنند. در بحث علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت بلامنازع دارد هم باید این مرجعیت حفظ شود هم باید ارتقا داده شود

وی با بیان اینکه اگر جوان ما شغل داشته باشد از کشور خارج نمی‌شود، افزود: کشورهای نخبه گریز همیشه دست‌شان به سوی کشورهای نخبه پذیر دراز است پس ما باید نخبه های کشور را حفظ کنیم. اشتغال باید به پروژه نخست ما تبدیل شود. مسیر حرکت علمی و تلاش برای حل مشکلات جامعه باید از وظایف دانشگاه ها باشد و ایجاد اشتغال را به پروژه ای تبدیل کرد که  برنامه‌های دانشگاه‌ها به این سمت باشد.

دکتر زلفی گل تاکید کرد: هویت شهر تهران باید بر مبنای علم و فناوری باشد و از این شرایطی که وجود دارد باید به نفع دانشگاه ها نهایت استفاده را کرد و این کار تحقق پیدا خواهد کرد. باید وحدت و دوستی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. مبادا در دانشگاه ها، وحدت و دوستی فراموش شود. او تصریح کرد: فرصت ها بسیار کوتاه است کسی باید مدیریت بپذیرد که از طریق قانونی به دنبال حل مشکلات باشد و تا جایی که امکان دارد وحدت و سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب و را افزایش دهد. اگر مدیری اینگونه نباشد موفق نمی‌شود.

او با بیان این که به میزان وحدت و دوستی که در دانشگاه وجود دارد، رئیس دانشگاه نیز به همان میزان موفق است، بیان کرد: سعی کنیم از همه پتانسیل ها و سلیقه‌های سیاسی در شوراهای مختلف وجود داشته باشند، همه به بازی گرفته شوند، همه تفکرها صدایشان شنیده شود. اگر این شرایط را ایجاد کردیم آن وقت توفیق نصیبمان می شود. مدیریت ها جابجا می‌شود ولی اهداف نباید جابه‌جا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی جایی است که سیاست‌های علم و فناوری و فرهنگ را تدوین می‌کند و با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند، ادامه داد: یکی از توفیقات نظام ما همین است. باید مصوبات این شورا جدی گرفته شود.

وی خطاب به دکتر معتمدی گفت: باید یک آرزو برای دانشگاه علامه طباطبائی داشته باشیم چون وقتی آرزو داشته باشیم به اندازه آن آرزو تلاش می کنیم. هر چقدر آرزوی بزرگتر باشد به همان میزان هم تلاش ما بیشتر می شود. خداوند علم و ثروت مطلق است، از او بخواهیم، به طور حتم به ما کمک می کند.

وزیر علوم دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: در دانشگاه ها باید نسل عالم تر و عاقل تر از خودمان تحویل جامعه بدهیم. استادی که دانشجوی ضعیف تحویل جامعه می دهد موفق نیست بلکه دانشجو باید تا 30 درصد از ما عاقل تر و عالم تر باشند. اگر می خواهیم نسل پاسخگو تحویل جامعه بدهیم باید خودمان نیز پاسخگو باشیم. باید فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ را تغییر دهیم و در این مسیر وظیفه دانشگاه علامه طباطبائی سنگین تر است.


نظر شما :