رئیس دانشگاه: قهرمانان دفاع مقدس، نمونه‌های اخلاق هستند

۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲ کد : ۱۵۰۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۴۲۵
نشست تقدیر از کارکنان و استادان جانباز، ایثارگر و خانواده های شهدا در دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد ماه، سال‌روز آزادسازی خرمشهر برگزار شد.
رئیس دانشگاه: قهرمانان دفاع مقدس، نمونه‌های اخلاق هستند

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن‌ گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ جان‌فشانی‌های دوران دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: آزادسازی خرمشهر، نماد امید، افتخار و پیروزی در تاریخ معاصر ایران اسلامی است.

او ادامه داد: سخنان خود را در سه نکته بیان می کنم. نخست اینکه، بزرگ‌داشت قهرمانان جنگ، یک پدیده و اتفاقی نیست که فقط در ایران باشد. بلکه در تمام دانشگاه هایی که در دنیا تجربۀ یک جنگ را داشته‌اند، یادمان هایی برای کسانی که در آن جنگ به شهادت رسیده اند و یا جانباز و قهرمان آن هستند، دارند. این امری رایج و جا افتاده و جزو سنت های دانشگاهی دنیا است.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: در ایران این سنت، تفاوت دارد و آن این است که قهرمانان جنگ، جانبازان، ایثارگران و یادگاران شهدا علاوه بر فداکاری ها و دلاوری های آنها که توانسته اند از تمامیت و امنیت کشور پاسداری کنند، مجموعه ای از ارزش های بنیادین را هم به یادگار گذاشته اند. به عبارتی، گرامی‌داشت این بزرگواران گرامی‌داشت ارزش های والایی است که می تواند پایگاه متفاوتی را به جامعۀ ایران و بالاخص جامعۀ دانشگاهی ببخشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قهرمانان دفاع مقدس، نمونه های اخلاق هستند. آنها ارزش های اخلاقی و اسلامی را چنان در جامعه و دانشگاه رواج داده اند و نهادینه کرده اند که  دیگر امکان زوال این ارزش ها نیست.

دکتر سلیمی، بزرگ منشی، صبر و تحمل، کظم غیظ، دوری کردن از تهمت، داشتن غیرت و دروغ نبستن به دیگران را از ارزش های والای ایثارگران، جانبازان و شهدا برشمرد.

وی ادامه داد: نکتۀ دوم در ارتباط با یادگاران جنگ، عدم پیگیری منافع شخصی و مادی به دلیل جایگاه رفیع آنهاست. در این زمینه باید تقدیر و تشکر کنم. بسیاری از ایثارگران، جانبازان و یادگاران شهدا هیچ وقت برای دستیابی به منافع شخصی خود هیچ تلاشی نکردند و این امر، جایگاه آنها را نزد ما بالا و بالاتر می برد.

رئیس دانشگاه، بخش سوم سخنان خود را با طرح این سوال بیان کرد که دانشگاهی که بر اساس هنجارهای موردنظر ایثارگران، جانبازان و شهدا است، چطور دانشگاهی است؟

دکتر سلیمی اظهار کرد: برخی از ویژگی های دانشگاه تراز انقلاب اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری آمده است. ایشان چند شاخص اصلی را مطرح کرده اند یکی از آنها حرکت به سمت تولید علم نافع است. علم نافع، صرفاً کلاس درس و انباشت اطلاعات نیست؛ بلکه دانشی است که بتوان با آنها به حل مشکلات و معضلات کشور پرداخت و انسان هایی با درجۀ بالای معرفتی تربیت کند.

وی با اشاره به ویژگی دوم در این زمینه گفت: خلق و تولید اندیشه و پرهیز از تقلید، تفکری است که در محیط های دیگر به وجود آمده و مشخص نیست که چقدر مفید است. سومین ویژگی، انجام مناسکی است که دانشجویان را به سمت ارزش های اسلامی و انقلابی پیش می برد. راهپیمایی اربعین، اردوهای جهادی، راهیان نور و... از جملۀ این مناسک هستند.

رئیس دانشگاه، اخلاق مداری جامعه و حساسیت آن نسبت به ارزش های والای اسلامی را ویژگی دیگر عنوان کرد و گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، با این ویژگی ها و شاخص ها می توان یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی شکل داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر تلاش کرده ایم این ویژگی ها را در دانشگاه علامه طباطبائی شکل دهیم. گام های بلندی هم برداشته شده است. در زمینۀ علم نافع، پیشتاز بوده ایم. اولین دانشگاهی هستیم که با برگزاری نشست ها و سمینارهای علمی، راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات و معضلات کشور به مسئولان ارائه دادیم. همچنین در همین زمینه، مراکز رشد و نوآوری و شرکت های دانش بنیان که منجر به کارآفرینی در حیطۀ علوم انسانی و اجتماعی شد، شکل گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به کسب جایگاه نخست دانشگاه علامه طباطبائی در زمینۀ برگزاری کرسی های نظریه پردازی در کشور گفت: در زمینۀ کرسی های نظریه پردازی، بسیار موفق عمل شده است. به طوری که با فاصلۀ زیادی از سایر دانشگاه ها در رتبۀ نخست قرار داریم و می توانیم ادعا کنیم که این دانشگاه تبدیل به مرکز نظریه پردازی بر اساس اندیشه های بومی شده است. دانشگاه علامه طباطبائی، دیگر، مقلّد اندیشه های وارداتی از سراسر دنیا نیست، بلکه خود خالق اندیشه شده است.

دکتر سلیمی با اشاره به برگزاری مناسک انقلابی و اسلامی در این دانشگاه اظهار کرد: در این زمینه هم پیشتاز بوده ایم. تا قبل از شیوع کرونا، گسترده ترین مراسم راهیان نور را در دانشگاه داشتیم به طوری که تمام اعضای هیئت رئیسه دانشگاه هم در این مراسم حضور پیدا می کردند. همچنین در زمینۀ برگزاری اردوهای جهادی و مراسم پیاده روی اربعین هم پیش‌رو بوده‌ایم به طوری که ستاد برگزاری مراسم پیاده روی اربعین از دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر کرده است.

وی در پایان سخنان خود، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ شهید قاسم سلیمانی و یاران همراهشان ابراز امیدواری کرد که ارزش ها و هنجارهای این شهیدان والامقام سرمشق همۀ ما در زندگی شخصی و دانشگاهی قرار بگیرد.

گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایایی از جانبازان، ایثارگران و یادگاران شهدا تقدیر شد.


نظر شما :