پیام تسلیت شخصیت های علمی و فرهنگی و سیاسی کشور در پی درگذشت دکتر علی شیخ الاسلامی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۹۵۰ خبر روز
تعداد بازدید:۳۰۳۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر امورخارجه، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درگذشت معلم اخلاق و فضلیت مرحوم دکتر علی شیخ الاسلام را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت شخصیت های علمی و فرهنگی و سیاسی کشور در پی درگذشت دکتر علی شیخ الاسلامی

متن پیام تسلیت دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که خطاب به روسای دانشگاه علامه طباطبائی و خوارزمی صادر شده است، به این شرح است:

جناب آقای دکتر حبیبی
رئیس محترم دانشگاه خوارزمی



جناب آقای دکتر سلیمی
رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی



انالله و اناالیه راجعون

خبر ناگوار درگذشت آیت الله دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مفسر برجسته قرآن، حافظ شناس و چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات، مدرس عرفان و اسوه اخلاق و معنویت موجب تاسف و تأثر فراوان شد.

استاد شیخ‌الاسلامی که برای بیش از بیست نسل دانشجو تدریس کرده و از اساتید فاضل، برجسته و فقیه ادیب دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رئیس اسبق دانشگاه‌های علامه طباطبایی و خوارزمی نیز بود، سختکوشی و تلاش عالمانه‌اش، ایشان را به عنصری مفید برای جامعه تبدیل کرده بود که خدمات ارزشمندش در حوزه عرفان و ادبیات هرگز فراموش نخواهد شد.

 فقدان این استاد عزیز را که با عید سعید فطر، عید بندگی و رسیدن به دعاها و وصال‌ها مقارن شد، به محضر خانواده محترم آن مرحوم، همه شاگردان، دوستداران و مریدانش و همچنین به جامعه دانشگاهی و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مذکور تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه حضرت احدیت برای آن عالم فرزانه درگذشته، طلب غفران و رحمت واسعه الهی دارم. خداوند متعال به بازماندگان صبر و شکیبایی عطا فرماید و روح متعال این عالم ربانی را با انبیا و اولیا محشور کند.



منصور غلامی


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

 

همچنین دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام علی شیخ الاسلامی را تسلیت گفت.



متن پیام تسلیت او بدین شرح است:



انالله و انا الیه راجعون



خبر درگذشت استاد متخلق و برجسته حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی شیخ‌الاسلامی مایه تاسف و تالم گردید.

اینجانب رحلت این استاد فرزانه و وارسته را به جامعه علمی و دانشگاهی و همه شاگردان و ارادتمندان او، بویژه خانواده محترم و بالاخص همکار ارجمند آقای دکتر محمدحسن شیخ‌الاسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

از خداوند رحمان و رحیم برای این فقید سعید رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبوری و عمر با عزت مسئلت می نمایم.

 

همچنین دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز این ضایعه را تسلیت گفت. متن پیام دکتر قبادی نیز به این شرح است:


انا لله وانا الیه راجعون


برادر ارجمند جناب آقای دکتر محمد کاظم سیخ الاسلامی


 ارتحال والد بزرگوار  معلم فضیلت و اخلاق وعرفان. آیه الله دکتر علی شیخ الاسلامی را عمیقا تسلیت عرض می کنم. چه افتخاری برای این کمترین بالا تر از آن  که ایشان  استاد راهنمای رساله دکتری حقیر بوده اند.
تقارن این هجرت در روز عید فطرت  نشانی از تقرب آن  معللم عرفان  و مدیرفرزانه در بارگاه  خدای یگانه دارد.
شیدن این خبر همچنان که آگاهید عمیقاموجب تاثر این کمترین شاگرد گردید.
کسانی که اندکی تاریخ خوانده باشند و جر یان های علوم انسانی معاصر  ایران را بشناسند بخوبی می دانند که آن بزرگوار افرون بر  آن که ادیب فقیه و عرفان شناس متبحر به شمار می آیند و دریایی از دانش درسینه داشتند، مدیری مدبر با روحی بزرگ بودند و با رواداری و روا فهمی  چه سرمایه سازی ها برای علوم انسانی  معاصرایران  به یادگار گذاشتند.علاوه بر انس معنوی دانشجویان دانشگاه تهران با ایشان در سال های دور با ایشان در کسوت امام جماعت مسجد دانشگاه تهران ودر تدریس متون عرفانی خدمات پنهان وی درعرصه مدیریت کلان آموزش عالی اعم از سمت ریاست دانشگاه خوارزمی، ریاست دانشگاه علامه طباطبائی و ریاست ممتد ثمربخش و انسان ساز دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ماندگار خواهد بود.
در این ایام الهی روخشان قرین  و غریق رحمت و برکات حق تعالی باد.


حسینعلی قبادی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :