در اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت تاکید شد؛ انجمن‌های علمی، «نماد عقلانیت دانشجویی» هستند

۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۱۰۴ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۱۶۶۸
مراسم تقدیر از برگزیدگان نهمین و دهمین جشنواره دانشگاهی حرکت و ماراتن علمی کووید 19 با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه، دکتر محمد هادی عسکری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دانشجویان و استادان مشاور انجمن ها برگزار شد.
در اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت تاکید شد؛ انجمن‌های علمی، «نماد عقلانیت دانشجویی» هستند

به گزارش روابط عمومی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه در معنای واقعی، فراتر از کلاس، آموزش و پژوهش است. بر همین مبنا در دهه های اخیر مجدداً این نگاه و رویکرد جدید شکل گرفته که دانشگاه به اصل و اصالت خود برگردد. مسئولیت اجتماعی که حاصل کنشگری اعضای دانشگاه است با اهتمام، هم افزایی و همراهی اعضای علمی، اداری و دانشجویان شکل می گیرد.

دکتر غفاری ادامه داد: در این بین، چون بخش دانشجویی جمعیت بیشتری دارد، بالندگی دانشگاه، عمدتاً در فعالیت های دانشجویان است. البته هر فعالیت و کنشگری که قرار است موثر واقع شود باید صورت نهادی به خود بگیرد.  همچنین باید به صورت پیوسته در خود «بازنگری» داشته باشد و در پی آن، «رویش های تازه» داشته باشد.

وی با بیان اینکه، انجمن های علمی باید دغدغه های مضاعفی داشته باشند، تصریح کرد: مجموعۀ انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبائی همیشه درخشش های خوبی در جشنوارۀ ملی حرکت داشته است. در سال های اخیر جشنواره حرکت به فراتر از مرزها رفته و بخش بین الملل هم به آن اضافه شده است. این بخش مورد اقبال دانشجویان خارج از کشور قرار گرفته است. به طوری که دانشجویان 120 دانشگاه از 83 کشور در این بخش شرکت کرده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: میزان استقبال از جشنوارۀ حرکت نشان دهندۀ اهمیت کنشگری در جوامع مختلف است. این انجمن ها هستند که رشته های آموزشی را به مرزهای دانش نزدیک می کنند. به همین دلیل انجمن های علمی از نوعی «سرمایۀ نمادین» برخوردار هستند تا با کنشگری خود به مرزهای علم و دانش برسند.

دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم ضمن تشکر از مجموعۀ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: در سال های اخیر موفق شده ایم که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را نهادینه کنیم. این فعالیت ها در درون ساختار دانشگاه شکل گرفته اند.

وی در ادامه با بیان این پرسش که در تحولات، ساختارها مهم هستند یا عاملان و کارگزارها؟ گفت: نگاه ما در دانشگاه علامه طباطبائی مبتنی بر ایجاد ساختارها و نهادها است. تاکید ما بر پایداری فعالیت ها بوده به عبارتی همواره در پی نهادسازی فعالیت ها بوده ایم.

به گفتۀ رئیس دانشگاه، هدف اصلی در معاونت فرهنگی و اجتماعی ریشه دوانیدن کانون ها، انجمن ها و تشکل ها بوده است. تفاوت محیط بالندۀ دانشگاه در شرایط جدید جهانی در وجود این ساختارها است.

وی افزود: اگر صرفاً کارکرد دانشگاه، آموزش و پژوهش بود این امر در شرایط حاضر و در بستر وب صورت می گیرد، اما از نظر ما علاوه بر موارد ذکر شده، انسان دانشگاهی در مسیر این فعالیت های علمی و فرهنگی است که شکل می گیرد. به همین دلیل یکی از دغدغه های اصلی سال های اخیر، استقلال معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه بود. این امر، گام اول در نهادینه کردن فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما نیاز به ساختن انسان دانشگاهی داشتیم. انسانی که مهارت های سازماندهی، اجرایی و علمی را در کنار عقلانیت بپروراند. از نظر من انجمن های علمی «نماد عقلانیت دانشجویی» هستند.

دکتر سلیمی با اشاره به رشد 50 درصدی تعداد انجمن های علمی در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: فعالیت های این انجمن ها هم 40 درصد رشد داشته که این رخ رشد ثابت بوده است.

رئیس دانشگاه افزود: قدم بعدی، نهادینه کردن اقدامات و فعالیت های فرهنگی است. البته در این زمینه فعالیت های دانش بنیان هم مهم است که انجمن ها باید در ارتباط بیشتری با این شرکت ها فعالیت کنند.

دکتر شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: انجمن های علمی، پویایی دانشگاه ها را رقم می زنند. بسیاری از اموری که در کلاس های درسی رسمی مطرح و انجام نمی شوند، در این انجمن ها به ثمر می نشینند.

وی ورود به مباحث میان رشتگی را امر دیگری در فعالیت های انجمن های علمی مطرح کرد و افزود: ورود به مباحث بینارشته ای و ارتباط انجمن های علمی دانشکده ها و دانشگاه های مختلف با یکدیگر امری ضروری به نظر می رسد. البته ارتباط با مراکز رشد و نوآوری هم بسیار مهم و ضروری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، خاطرنشان کرد: در این مراسم از برگزیدگان دو جشنوارۀ نهم و دهم حرکت تقدیر خواهد شد. همچنین امسال دانشگاه ما میزبان جشنواره ملی حرکت خواهد بود که فرصت مناسبی برای معرفی رشته های مختلف دانشگاه است.

دکتر شالچی  در پایان اظهار کرد: حدود 400 برنامه در ایام شیوع کرونا توسط انجمن های علمی برگزار شده است. همچنین 55 انجمن علمی فعال در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به فعالیت هستند.

گفتنی است در پایان این مراسم از انجمن های علمی برگزیده و شایستۀ تقدیر، استادان مشاور و دبیر اجرایی ماراتن علمی کووید 19 تقدیر شد.

اسامی انجمن‌های علمی برگزیده در نهمین جشنواره دانشگاهی حرکت

اسامی انجمن‌های علمی برگزیده در دهمین جشنواره دانشگاهی حرکت

اسامی برگزیدگان مسابقه ماراتن کووید 19


نظر شما :