رئیس دانشگاه: عملکرد دانشکده علوم ارتباطات در زمینه‌های مختلف افتخار آفرین است

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۰۹۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۷۶
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه حضور سالانه خود در دانشکده ها برای دیدار، تبادل نظر و گفت و گو با اعضای هیات علمی با حضور در دانشکده علوم ارتباطات با استادان این دانشکده به صورت مجازی دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس دانشگاه: عملکرد دانشکده علوم ارتباطات در زمینه‌های مختلف افتخار آفرین است

به گزارش روابط عمومی، دکتر سلیمی در ابتدای این دیدار گفت: زمانی تشکیل دانشکده علوم ارتباطات آرمان و آرزویی بیش نبود. در حالی که امروز این دانشکدۀ مستقل، واقعیتی قابل اتکا است. نشست حاضر فرصتی برای من خواهد بود تا کارهایی که در سال های اخیر انجام شده و همچنین کارهایی که در روزهای آینده می توان انجام داد را با یکدیگر مرور کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته دو بار برای دانشکدۀ ارتباطات مراسم افتتاحیه برگزار شده بود در حالی که دانشکده به معنای واقعی هنوز مستقل نشده بود. دانشکدۀ مستقل وقتی به وجود می آید که فضای کافی، ساختار اداری مستقل، تعداد اعضای هیئت علمی مناسب و... داشته باشد.

به گفتۀ دکتر سلیمی، از نظر آموزشی نسبت استاد به دانشجو در این دانشکده در گذشته یک به 85 بود که آمار قابل قبولی نبود. خوشبختانه به همت دکتر فرقانی، بسیاری از مشکلات تاسیس دانشکده رفع شد. در کمترین زمان و کمترین استرس دانشکده نقل مکان کرد و مستقل شد. در حال حاضر این دانشکده از نظر فضای فیزیکی و سرانۀ دانشجو یکی از استانداردترین دانشکده های دانشگاه است.

وی با اشاره به تعداد استادان جدید جذب شده در این دانشکده تصریح کرد: از 24 عضو هیئت علمی دانشکده، 11 نفر آنها در سال های اخیر جذب شده اند که این امر در کاهش نسبت استاد به دانشجو تاثیر داشته اما هنوز هم جای کار دارد و باید بهتر شود.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه گروه آموزشی در دانشکده مشغول به فعالیت هستند. همچنین دوره های بینارشته ای راه اندازی شده و از لحاظ کیفیت تدریس، افزایش قابل توجه ای داشته است. میانگین ارزشیابی استادان این دانشکده نیز در سال های اخیر رشد داشته است.

دکتر سلیمی بیان کرد: تولیدات پژوهشی دانشکده علوم ارتباطات هم رو به رشد بوده است. مجموع مقالات منتشر شدۀ اعضای هیئت علمی این دانشکده حدود 254 مقاله است که البته از نظر انتشار مقاله های بین المللی باید شتاب بیشتری در این دانشکده صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت که عملکرد خوشۀ رسانه و ارتباطات، کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و... در این دانشکده افتخار آمیز است. همچنین این دانشکده در ترجمۀ و تالیف کتاب های مرجع حوزۀ ارتباطات باید سرآمد باشد.

وی در پایان با اشاره به هویت جمعی دانشکده علوم ارتباطات اظهار کرد: هویت جمعی دانشکده باید به هم پیوسته و تاثیرگذار باشد. این هویت هم برای اعضای هیئت علمی و هم برای دانشجویان بسیار مهم است. البته باید به گونه ای باشد که کسی نتواند به آن خدشه ای وارد کند.

دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات در این نشست طی سخنانی گفت: از حمایت های رئیس دانشگاه در راه اندازی و استقلال دانشکده علوم ارتباطات تقدیر و تشکر می کنم. در این پنج سال که از استقلال دانشکده می گذرد به جایگاه و موقعیت مناسبی در سطح کشور رسیده ایم.

وی ادامه داد: این دانشکده از نظر قدمت و بنیۀ علمی در کشور منحصر به فرد است و حدود 53 سال سابقۀ فعالیت دارد. حضور استادان شاخص و شناخته شده در این دانشکده مزیت دیگر آن است.

رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات با اشاره به آغاز کار دانشکده با یک گروه آموزشی، تصریح کرد: در حال حاضر سه گروه آموزشی در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند. رشته های جدیدی هم به دانشکده اضافه شده و در آینده هم رشته های دیگری اضافه می شود.

دکتر فرقانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با جذب اعضای هیئت علمی مناسب با جمعیت دانشجویی، نسبت استاد به دانشجو در این دانشکده هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.  

در ادامۀ این نشست، اعضای هیئت علمی دانشکده به بیان نظرها و دیدگاه های خود در زمینه های مختلف پرداختند.

احساس امنیت شغلی و رعایت شان و احترام اجتماعی استادان و کارکنان، به روز بودن فرآیندهای جذب، ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی، واضح بودن فرآیند جذب دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی، گسترش فعالیت های بین المللی دانشگاه، به روزرسانی آیین نامه های آموزشی دانشگاه، لزوم جذب نیروهای خُبره در بخش اداری آموزش دانشکده، توجه بیشتر به استادان جوان جذب شده در دانشکده، فعال‌تر شدن گروه های آموزشی، لزوم انتشار کتاب های مشترک تالیفی و ترجمه ای، فعال کردن بخش همکاری های بین المللی در دانشکده، ظهور و بروز بیشتر قطب علمی، برگزاری نشست ها در قالب مناظره های علمی، روند ناملموس و پیچیدۀ چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه، هزینۀ بالای چاپ مقالات بین المللی و افزایش گرنت استادان، کاهش کیفیت پایان نامه ها به دلیل سنوات محدود دانشجویان، راه اندازی مرکز مطالعات توسعه ای در دانشگاه، تسریع در راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روابط عمومی، لزوم جذب رتبه های برتر در مقطع کارشناسی، نیمه متمرکز کردن جذب دانشجویان کارشناسی در رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی، لزوم توجه بیشتر به کارورزی دانشجویان، به روز رسانی ارزیابی آموزشی مخصوصاً در ایام کرونا و همچنین همکاری های مشترک دانشکده های مختلف در زمینۀ مطالعات بین رشته ای از جمله نظرها، پیشنهادها و انتقادهای اعضای هیئت علمی در این دانشکده بود.


نظر شما :