معاون آموزشی دانشگاه دستاوردهای آموزش مجازی نیمسال دوم سال تحصیلی را تشریح کرد

۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۱۹۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۷۴
دکتر احمدوند،معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گزارشی، به تشریح دستاوردهای آموزش مجازی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این دانشگاه پرداخت.
معاون آموزشی دانشگاه دستاوردهای آموزش مجازی نیمسال دوم سال تحصیلی را تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بر اساس این گزارش، دانشگاه علامه طباطبائی به دنبال نشست‌های تخصصی، تدوین انواع آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف و همچنین آماده سازی زیرساخت‌های مورد نیاز، برگزاری کلاس‌های درس را از نیمۀ دوم اسفندماه ۱۳۹۸ آغاز کرد و در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کلاس‌های هایبریدی و تولید محتوا و آموزش آفلاین برخی از دروس با جمعیت بالا نظیر دروس عمومی، آموزش‌های تعاملی برای استفاده از همه ظرفیت‌های آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط استادان و دانشجویان، تدارک نظام‌های جدید سنجش و ارزیابی برای سوق دادن امتحانات پایانی به ارزیابی عملکرد و سنجش مستمر فعایت‌های کلاسی و ارزشیابی جامع‌تر دانشجویان است.
اقدامات انجام شده در دانشگاه در جهت ارتقای سیستم آموزش الکترونیکی شامل اقداماتی در حوزه‌های اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی می‌شود. در بخش اقدامات اجرایی، فعالیت‌های این دانشگاه در ۲ حوزه تقویت زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی و تقویت و تدارک زیرساخت‌های اجرایی (کلاس‌ها، پایان‌نامه‌ها و جلسات (تقسیم می‌شود. مذاکره و تفاهم با شرکت ارائه دهنده خدمات مجازی دانشگاه، اجاره سرور از شرکت ابرآوران و تهیه ۱۰ سرور جدید و جایگزین نمودن آن با سرورهای اجاره‌ای از جمله اقدامات در بخش نخست و صدور بخشنامه‌هایی با هماهنگی با بخش‌های مختلف داخل و بیرون دانشگاه از جمله اقدامات در بخش دوم می‌باشد.
در بخش حقوقی، معاونت آموزشی دانشگاه به تدوین و اصلاح آئین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها پرداخت که این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، تمدید و طولانی‌تر کردن نیمسال و همین‌طور مهلت زمان حذف اضطراری برای کمک روحی و ایجاد آرامش خاطر، تدوین شرایط و مقررات لازم برای امکان تصویب طرح نامه، تعیین داور و بررسی درخواست‌های دانشجویی و انجام سایر امور آموزشی دانشجویان و تدوین سازوکار نظارت بر کلاس‌های برخط از طریق کارشناس دانشکده و ارسال روزانه گزارش برگزاری کلاس‌ها شد.
۴ گروه مورد اشاره درخصوص آسیب از ویروس کرونا شامل کسانی که خود یا افراد درجه اول خانوادهشان مبتلا به کرونا شده بودند، دانشجویانی که به علت واقع شدن در مناطق کم برخوردار زیرساخت‌های اینترنتی از شرکت در کلاس‌های مجازی محروم بودند، دانشجویانی که دروس عملی داشتند و امکان ارائه آن درس به تشخیص استاد به شیوه الکترونیکی ممکن نبود و دانشجویان فعال در کمک‌رسانی به آسیب دیدگان ازکرونا می‌شود.
در بخش بعدی اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه می‌توان به تعیین تکلیف دروس عملی، انجام هماهنگی‌های لازم با کتابخانه مرکزی دانشگاه برای تأمین منابع مورد نیاز پژوهش‌ها از طریق سامانه مجازی، کتابخانه مرکزی و سامانه به پژوه، تعیین تکلیف مبالغ پرداخت شده بابت اسکان در خوابگاه از طریق ذخیره سازی آن برای ترم‌های آینده و عودت آن به دانشجویان فارغ التحصیل و اعطای تخفیف‌های لازم از طریق هیئت امنای دانشگاه به دانشجویان به دلیل برگزاری مجازی کلاس‌ها به رغم افزایش هزینه این گونه کلاس‌ها اشاره کرد.

*اقدامات فرهنگی و سنجشی
در بخش اقدامات فرهنگی دانشگاه فعالیت‌هایی همچون برگزاری ۴۴ دوره آموزش مجازی برای استادان با هدف وارد کردن ایشان به فاز آموزش مجازی، تکنیک‌های تدریس در فضای مجازی، تهیه طرح درس، نحوه ارزیابی‌های مستمر و آزمون‌های پایان نیمسال به شیوه الکترونیکی، برگزاری دوره‌های متعدد آموزش مجازی برای دانشجویان و اطلاع رسانی مناسب در سایت‌های رسمی دانشگاه و فضای مجازی، تهیه کلیپ‌های ویدئویی آموزش کوتاه مدت (۳ تا ۵ دقیقه) برای دانشجویان و استادان با هدف ارتقای توانمندی‌های ایشان در استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی، شرکت در برنامه‌های زنده با هدف پاسخگویی به دانشجویان، رفع ابهام‌ها و آماده سازی ایشان برای ورود به گونه‌ای جدید از آموزش که پیش از آن تجربه آن را نداشته‌اند، شرکت در برنامه تلویزیونی نبض دانشجو و پخش گسترده آن در شبکه ۶ تلویزیون؛ انعکاس اخبار دانشگاه در سایت وزارت علوم، مصاحبه با رسانه‌های مختلفی همچون ایسنا، عطنا و روزنامه‌ها با هدف فرهنگسازی و پاسخ روزانه ۵۰۰ تماس دانشجویان و حدود ۱۰۰ - ۵۰ تماس استادان در قالب تلفن وتکست را انجام داده است.
در بخش اقدامات سنجشی، تهیه آمارهای مختلف از روند رشد آموزش مجازی دانشگاه و بررسی آمارها، نظرسنجی‌ها به صورت روزانه و دوره‌ای با هدف بهبود ارتقای سطح آموزش مجازی دانشگاه، دریافت بازخورد روزانه از استادان و دانشجویان به شکل تصادفی، دریافت آمار کلاس‌های تشکیل شده و نشده و مراقبت از تداوم منطقی کلاس‌ها و عدم اختلال در برنامه درسی دانشجویان، رصد تعداد اتصال‌های روزانه دانشجویان به سامانه آموزش مجازی با هدف مراقبت از کیفیت برگزاری کلاس‌ها و رفع نقایص در کمترین زمان ممکن، سنجش میزان رضایت دانشجویان به شکل بازخوردی که به استادان داده‌اند و اجرای طرح نظر سنجی در پایان نیمسال دوم ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸، که نتایج دریافتی حکایت از رضایت بالغ بر ۷۰ درصدی دانشجویان داشت از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه است.
بررسی آمارها نشان از برگزاری مناسب بالغ بر ۹۶ درصدی کلاس‌ها و حضور بالغ بر ۹۹ درصدی استادان و شرکت بالغ بر ۹۸ درصدی دانشجویان در کلاس‌ها دارد. سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه از مزایای مناسبی برخوردار است به طوری که در طول هفته بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلاس با حضور ۵۰ هزار کاربر (حضور همزمان بالغ بر ۳۵۰۰ دانشجو در یک روز و یک ساعت) تشکیل می‌شود. همچنین امکانات صوتی، تصویری، ضبط کلاس‌ها توسط دانشجویان و استادان، امکان رصد کلاس‌ها به لحاظ حضور استاد و دانشجو و استفاده از ابزار کمک آموزشی نظیر پاورپوینت، موشن‌گرافی، فیلم، اسلاید و گفت و گوی چندنفره در کلاس از دیگر مزایای سامانه آموزش مجازی دانشگاه است.
آنچه در بخش چشم انداز آینده این گزارش آمده، با توجه به نیاز انطباق مقررات آموزشی با شرایط جدید، هم اکنون نظام آموزشی دانشگاه‌ها بر پایه آموزش حضوری استوار شده و هم اینک لازم است بازخوانی جدید آنها متناسب با شرایط جدید انجام شود و راهکارهای حقوقی و قانونی برای آن تدارک و تدوین شود. مدیریت امتحانات به شکل مجازی، یکی از چالش‌های فرآروی آموزش مجازی در واپسین روزهای نیمسال دوم ۱۳۹۹ -۱۳۹۸ چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم بود که دانشگاه توانست تمامی امتحانات را (از صفر تا صد) به صورت مجازی برگزار کند و البته که باید تحولی در نظام آزمون‌ها و تکیه بر آزمون مستمر برای آینده به عمل آید.
آموزش مجازی فرآیندی سنگین و پرهزینه و نیازمند زیر ساخت‌های قوی، سرورهای پرقدرت، آموزش‌های مختلف در همه سطوح استادی، دانشجویی و کارمندی است، لذا باید در کنار پیشبرد امور جاری آموزش مجازی، تقویت زیرساخت‌ها و تأمین بودجه ارتقای سطح کیفی آن را نیز در نظر داشت. از الزامات مهم آموزش مجازی تولید محتوی چه به لحاظ آفلاین و چه ارائه مناسب محتواهای آموزش به شکل آنلاین است، لذا دانشگاه با پیگیری تأسیس کلاس‌های هایبریدی و تدارک ساختارهای حقوقی، آموزشی و فنی لازم، شرایط امکان تولید محتوای الکترونیکی را در دستور کار دارد.


نظر شما :