پاسخ معاونت آموزشی به سئوالات متداول آموزشی

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۵۹۴ خبر روز
تعداد بازدید:۳۶۱۲
پیرو تعطیلی کلاس های آموزشی حضوری جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، معاونت آموزشی دانشگاه به سئوالات متداول دانشجویان/ استادان پیرامون برخی خدمات آموزشی نظیر شرایط برگزاری کلاس های آنلاین، مشکلات دانشجویان در استفاده از کلاس های آنلاین، تعیین زمان جلسات دفاع مقاطع ارشد و دکتری، برگزاری جلسات گروه های آموزشی و نیز کلاس های آموزشی دوره تخصصی آزاد پاسخ گفت.
پاسخ معاونت آموزشی به سئوالات متداول آموزشی

- بهره برداری از سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه از چه زمانی امکان پذیر شده است؟ این سیستم شامل چه امکاناتی می باشد؟

با بروز معضل کرونا، معاونت آموزشی دانشگاه پس از تعطیل شدن کلاس‌های آموزش حضوری دانشگاه، با تشکیل کمیته‌های متعدد و تلاش بسیار، پی‌گیر ایجاد و گسترش زیرساخت‌های لازم برای تشکیل کلاس‌های آموزشی به‌صورت الکترونیکی و از راه دور شد. این پیگیری و تلاش شبانه‌روزی به ثمر نشست و معاونت آموزشی دانشگاه موفق شد در مدت زمان کمتر از یک هفته سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه را مستقر و آماده بهره‌برداری کند. در این راستا اقدامات مختلفی با توجهبه ضرورت‌های علمی و آموزشی، نحوۀ ادامۀ کلاس‌ها و جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌هادر طی چند مرحله به اجرا درآمد. 

 - برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه به صورت غیر حضوری چگونه و از چه زمانی اجرایی شد؟

امکان برگزاری کلیۀ کلاس‌های دانشگاه طبق تقویم آموزشی (روز و ساعت تعیین شده) به‌صورت برخط هم‌زمان (آنلاین) و با استفاده از سامانۀ آموزشی الکترونیکی دانشگاه به نشانی  atu.iranlms.org از تاریخ ۱۴ اسفند ماه گذشته مهیا گردید. به طوری که بر اساس اعلام معاونت آموزشی دانشگاه دوره‌های مجازی این دانشگاه با استقبال دانشجویان و استادان مواجه شد و این موضوع سبب شد طی دو مرحله، ناگزیر پهنای باند افزایش یابد، تا جایی که در یک ساعت به طور هم‌زمان ۲۴۰ کلاس و نزدیک به ۳۰۰۰ نفر لاگین شدند.

- نوسانات سرعت اینترنت و دیگر مسائل احتمالی، استفاده دانشجویان را از کلاس های آنلاین متاثر می سازد؛ آیا در این خصوص چاره اندیشی شده است؟

 با توجه به مشکلات احتمالی عدم دسترسی آنلاین دانشجویان به اینترنت و بهره‌مندی از کلاس‌ها امکانی فراهم شد تا سیستم به‌صورت خودکار نسبت به ضبط کلاس برگزار شده اقدام نماید تا پس از چند ساعت از پایان کلاس، قابل بهره‌برداری باشد. بر این اساس دانشجویانی که به هر دلیل نتوانستند رأس ساعت مقرر در کلاس حضور یابند، می توانند از محتوای ضبط شدۀ کلاس استفاده کنند.همچنین با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و به منظور رفاه حال دانشجویان و استادان، در صورت عدم برگزاری کلاس به صورت آنلاین امکان برگزاری به‌صورت برخط غیر هم‌زمان (آفلاین) نیز مهیا شد تا استادان محترم نسبت به بارگذاری فایل‌های محتوایی درسی (متنی، تصویری و صوتی) اقدام و دانشجویان نسبت به بهره‌برداری از فایل‌های مذکور اقدام کنند.

- دانشجویانی که آماده دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها هستند یا با محدودیت زمانی جهت دفاع روبرو هستند چه تکلیفی دارند؟  

جلسات دفاع دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که مقرر بود در اسفند ماه سال گدشته برگزار شود، پس از بازگشت دانشگاه به شرایط عادی انجام خواهد شد و فرصت لازم بدون أخذ جریمه به ایشان اعطا می‌شود. همچنین امکان برگزاری جلسات دفاع به صورت برخط (آنلاین) در طی این مدت فراهم شده‌است.

- هرگونه درخواست آموزشی و پژوهشی دانشجویان که مستلزم طرح در شوراهای مختلف آموزشی در سطح دانشکده ها و ستاد مرکزی است باید چگونه ارائه شود؟  

 در جلسۀ هیأت رئیسۀ دانشگاه در تاریخ ۲۵ اسفندماه به منظور عدم بروز وقفه در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گروه‌های آموزشی و پیش بردن فرایند تصویب و اجرای پایان‌نامه‌های دانشجویی، مقرر شد جلسات گروه‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شود.

-  آیا امکان حذف ترم و درس در نیم سال دوم تحصیلی وجود دارد؟

با توجه به شرایط جدی آموزشی بر اساس ویروس کرونا، شرایط حذف ترم و یا حذف یک یا چند درس در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را کماکان تابع مقررات، قوانین و آیین نامه های آموزشی مرتبط به مقطع تحصیلی با توجه به سال ورود دانشجو اعلام است و حذف ترم و مرخصی برای نیم سال جاری امکانپذیر نمی باشد.

-  دانشجویان با شرایط خاص ( دارا بودن شرایط  مورد قبول آموزش) چگونه و تا چه زمانی می توانند برای حذف درس خود اقدام نمایند؟

 با توجه به شیوع ویروس کرونا  دانشجویان به شرط احراز یکی از شرایط مصوب و ارائه مدارک و مستندات لازم حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری و در صورت تایید و تصویب آن در شوراها و کمیسیون های مرتبط، امکان حذف درس یا دروس و یا حذف ترم در کلیه مقاطع را خواهند داشت و این درخواست ها  به صورت موردی بررسی  قرار خواهند گرفت.

دانشجویانی که در مناطق محروم استقرار داشته و امکان دسترسی به اینترنت و زیرساخت های اینترنتی در محل سکونت خود برای حضور آنلاین در کلاس های مجازی اساتید را ندارند. دانشجویانی که خود و یا اعضای درجه اول خانواده آنها (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر و خواهر) درگیر بیماری کرونا و یا سایر بیماری های صعب العلاج شده اند و در نهایت دانشجویانی که در نیم سال جاری دروس عملی اخذ کرده اند و امکان ارائه این دروس به صورت مجازی از سوی استاد مربوطه امکان پذیر نباشد؛ شرایط اولیه برای استفاده از حذف ترم و یا حذف یک یا چند درس را دارند که باید با تایید نظر استاد درس مربوطه همراه باشد.

 - آیابرگزاری دوره‌های تخصصی آزاد در زمان فقدان آموزش های حضوری ادامه دارد؟

در بخش آموزش‌های تخصصی آزاد که از نهادهای درآمدزای دانشگاه نیز می‌باشد، بدون وقفه تبدیل کلاس‌های آموزش حضوری به غیرحضوری انجام پذیرفته و این بخش نیز علی‌رغم نداشتن محدودیت‌های زمانی دوره‌های رسمی دانشگاه، به تعهدات خود پایبند بوده و بدون تعویق زمانی به تشکیل کلاس‎های خود همت گماشته است.

 - تمدید قراردادهای همکاری اعضای هیات علمی با دانشگاه و یا ترفیع آنان مشمول چه فرایندی است؟  

  در بخش دبیرخانۀ ارتقا و ترفیعات اعضای هیأت علمی کلیۀ پرونده‌های ترفیع و تمدید قرارداد پیمانی اعضا که تا 29 اسفند ماه از طریق سامانه به معاونت آموزشی ارائه شده بود، بدون فوت وقت و با برگزاری جلسات ترفیع و تمدید قرارداد غیرحضوری اعضای تصمیم‌گیرنده، بررسی و ابلاغ‌های مربوطه صادر گردید.

 

 


نظر شما :