حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم: اثرگذاری کارآمد، موثر و اسلامی در حوزۀ علوم انسانی یکی از تکالیف استادان دانشگاه است

۰۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۰۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۹۳
دوره معرفت‌افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم: اثرگذاری کارآمد، موثر و اسلامی در حوزۀ علوم انسانی یکی از تکالیف استادان دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، حجت‌الاسلام صادق اکبری مقدم،‌ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در آیین افتتاحیه این دوره ضمن خیر مقدم به استادان دانشگاه، یاد و نام شهدای مدافع حرم و سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشت و گفت: در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که نماز‌های یومیه ما استعانت از بارگاه ملکوتی، خداوند باری تعالی که بحث توحید، ذوب در توحید و در ادامه استعانت از اولیای دین و ائمۀ اطهار(ع) است؛ امام رضا (ع) در این روایت می فرماید: «هرجا مسئله و پیشامد شدیدی به شما روی آورد، شما استعانت بجویید به ما».چه به خود خداوند و چه به اولیای دین، همیشه راه‌گشا بوده است.

وی افزود: تاریخ را که نگاه می کنیم، ‌می بینیم که همیشه با اولیای دین، انبیا و افرادی که در راه خدا پرچمی را برافراشتند، نصرت الهی همراه بوده است؛ تعبیری را مقام معظم رهبری نسبت به حضرت امام(ره) می فرمایند که ایشان به وعده الهی اعتماد داشتند و اعتماد، باور عظیمی را لازم دارد؛ یعنی انسان، با جان و دل به وعده‌ها و نصرت الهی اعتماد داشته باشد و بداند که نصرت الهی طبق آیات و روایات حتما همراه او خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص دانشگاه علوم انسانی گفت: امروزه یکی از وظایف دانشگاه علوم انسانی اثرگذاری موثر، کارآمد، بروز، بومی و اسلامی در جامعه است؛ در سال‌های قبل با استادان دانشگاه علامه طباطبائی نشست‌های هم‌اندیشی‌ای برگزار کردیم که با استقبال خوب استادان در دانشکده‌ها همراه بود؛ بحث و گفت‌وگوی درون‌دانشکده‌ای مفصلی در زمینه تحول علوم انسانی، علوم اجتماعی و نقش استادان علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر دانشگاه‌ها در این عرصه داشتیم.

وی در پایان افزود: بحث‌های خیلی خوبی انجام شد؛ شاید بتوان گفت در واقع اثرگذاری استادان به لحاظ مباحث بومی، مباحث معرفتی-اسلامی، اثرگذاری، روزآمدی و کارآمدی می‌تواند یکی از تکالیفی باشد که ما، استادان و مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی، می‌توانیم عهده‌دار آن باشیم و نقش خودمان را به بهترین وجه انجام دهیم.

همچنین در این نشست دکتر داوود حسین‌پور دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی اظهار کرد:‌ به دنبال این هستیم که دانشگاهی دارای رویکرد و جهان‌بینی اسلامی داشته باشیم، بنابراین رسیدن به این هدف، مبانی و ارزش‌های خاص خود را می‌طلبد، همچنین در کنار آموزش، وظیفه داریم نگرش و تفکر اسلامی را در دانشجویان این سرزمین شکوفا کنیم.

وی با اشاره به موضوع هم اندیشی توضیح داد: هم‌اندیشی بعد از تأکیدهای مقام معظم رهبری بر استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل عمومی جامعه و اینکه یک حرکت اساسی که در همه دانشگاه‌ها شکل بگیرد، استوار است.

دکتر حسین پور ادامه داد: شورای مرکزی هم‌اندیشی در نهاد رهبری شکل گرفت و شورای اصلی آن، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ‌معاون فرهنگی و معاون پژوهشی وزارت علوم هستند که یک ترکیب عظیمی دارند و اساس‌نامه‌ای را برای هم‌اندیشی در سطح دانشگاه‌ها تهیه کرده‌اند که بر اساس آن در هر دانشگاه یک دبیرخانه و دفتر هم‌اندیشی شکل گرفت و راجع به مسائل مختلف کشور، مطالبات رهبری و مسائل جاری کشور بحث و گفت‌وگو می شود.

وی افزود: همه‌ی دانشگاه‌ها تقریباً در این حوزه فعال هستند. در کنار اینها،‌ هم‌اندیشی‌های استانی شکل گرفت؛ هر استان یک دبیر هم‌اندیشی هم دارد که یک ساماندهی اساسی انجام شده است برای اینکه بتوانیم بحث و بررسی درباره‌ی مسائل اساسی کشور داشته باشیم.

دبیر هم‌اندیشی استادان دانشگاه علامه طباطبائی یکی از مشکلات را فاصله بین دستگاه های اجرایی دانست و گفت: گاهی فاصله هایی بین کلاس درس و مسائل جاری کشور وجود دارد. بنابراین این هم‌اندیشی‌ها یکی از بهترین فرصت‌هایی است که ما را در رسیدن به اهدافمان یاری می رساند.

وی افزود: در دانشگاه علامه طباطبائی که تنها دانشگاه علوم انسانی کشور هستیم و رهبری علوم انسانی کشور را برعهده داریم، باید مکتبی را فراهم کنیم که این مکتب مسائل جامعه را کالبدشکافی و پردازش کرده و راه حل آن را به مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور ارائه کند تا بتوانیم بخشی از معضلات جامعه را حل کرده و مهمترین نقش خود را در جامعه انجام دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: مهمترین نکته این است که ما بتوانیم پاسخ مناسب یا به عبارت دیگر آلترناتیوها و جایگزین‌های مناسبی را برای مسائل اساسی و آتی کشور داشته باشیم. بخش عمده‌ای از این راه حل ها، تبدیل به لوایح یا طرح‌ها می‌شود که به آن توصیه‌های سیاستی گفته می‌شود که باید دانشگاه تهیه کند و در اختیار مدیران اجرایی قرار دهد تا آنها بتوانند بخشی از مسائل کشور را برطرف کنند.

لازم به ذکر است این دوره، متشکل از سه کارگاه با موضوع‌های «رابطه علم و دین»، «متودولوژی علوم انسانی» و «معرفت‌ شناسی» بود که به مدت سه روز در شهر مقدس قم برگزار گردید. دیدار با با آیات عظام مصباح یزدی و جوادی آملی از دیگر برنامه های این دوره بود.

 

 


نظر شما :