آغاز به کار چهارمین رویداد کار آفرینانۀ چکاوک در دانشکده اقتصاد

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۳۸۰ خبر روز
تعداد بازدید:۳۶۴۶
چهارمین دوره رویداد تخصصی کارآفرینی در حوزه علوم انسانی «چکاوک» با همکاری دانشکده اقتصاد؛ مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی؛ مرکز رشد و نوآوری دانشگاه و نیز شتاب دهنده نوین تک در محل دانشکده اقتصاد برگزار می گردد.
آغاز به کار چهارمین رویداد کار آفرینانۀ چکاوک در دانشکده اقتصاد

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، شرکت کنندگان ( دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه) در این رویداد با کلیه مفاهیم لازم برای شروع کسب و کار خود (تیم سازی، شناسایی فرصت، طراحی ارزش پیشنهادی، طراحی محصول، طراحی مدل کسب و کار و۱۳ مفهوم ضروری دیگر برای راه اندازی کسب و کار) آشنا خواهند شد. در رویداد چهارم با برگزاری دوره هایی آشنایی با رویداد و نیز چگونگی راه اندازی کسب و کار همراه خواهد بود و بعد از آن تیم های برگزیده و نیز سایر علاقه مندان می توانند با شرکت در دوره های آموزشی تخصصی که در مرکز شتاب دهنده نوین تک دانشگاه برگزار می گردد، با آموزش های بیشتر و پیشرفته تر در زمیه راه اندازی کسب و کار آشنا شوند.

در آئین افتتاحیه این رویداد دکتر محمدی، رئیس دانشکده اقتصاد، دکتر طائی، عضو هیئت علمی دانشکده و محمدرضا قبادی، مدیر عامل شتابدهنده نوین تک سخنرانی کردند.

رئیس دانشکده اقتصاد: استارتاپ ها رفاه و بهره وری را افزایش می دهند و تکنولوژی خلق می کنند

دکتر تیمور محمدی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در آئین افتتاحیه این رویداد در سخنانی گفت: طبیعی است در دانشکده ای مانند دانشکده اقتصاد، ما به عنوان افتتاحیۀ این بحث از اهمیت چنین رویدادهایی صحبت کنیم. مستحضرید که چنین رویدادهایی با محوریت اهدافی که دارد اهمیت بسیاری برای اقتصاد ما دارد.

او ادامه داد: در شرایطی هستیم که از بُعد درآمدهای کشور در مقطع حساسی قرار داریم. به لحاظ درآمدهای نفتی از یک طرف بسیاری از فعالیت هایی که تلقی می شده کارآفرینانه است با محرک های درآمد های نفتی و نه اصالتاً کارآفرینانه بوده است. وی گفت: از یک سمت ممکن است که آن‌رو به نقصان برود و و در نتیجه حالا مشخص می شود که فعایت های کارآفرینانه اصیل کدام است و کدام نیست.

دکتر محمدی اظهار کرد که از سمت دیگر هم بحث مالیات و پایه های مالیاتی است که هر فعالیتی که راه بیندازید به آن اصابت خواهد کرد.

رئیس دانشکده اقتصاد در ادامه تصریح کرد: بنابراین باز هم مشخص می شود که کدام فعالیت کارآفرینانه، مرد پیکار در فعالیت های اقتصادی است. وی در ادامه بیان داشت: بُعد دیگر به بازار کار کشورمان بر می‌گردد. در هر جمعی از دانشجویان که می نشینیم و با آنها صحبت می کنیم، گرایش های مختلفی دارند. برخی می گویند دانشگاه جای فعالیت های سیاسی است و برخی هم می گویند اینطور نیست، اما همه متفق القول هستند که وضعیت کار برای ما بسیار مهم و حساس است و دانشگاه برای ما چه رهاوردی داشته است؟ در نتیجه اهمیت دوم این رویداد مورد خطاب قرار دادن وضعیت کار افراد است.

دکتر محمدی در ادامه تاکید کرد: اهمیت سوم به وضعیت اجتماعی و هر وضعیتی که شما راجع به کار داشته باشید، بر می گردد. زیرا انعکاس سریع آن در وضعیت اجتماعی و جامعه است. بنابراین اهمیت اجتماعی این رویدادها برای هیچ کس پوشیده نیست. وی با بیان اینکه کارآفرینی یعنی خلاقیت، خلاقیت یعنی جوانی، جوانی به معنای دوری از آسیب های اجتماعی، آسیب های اجتماعی به معنای گره خوردن و به بن بست رسیدن است و این رویداد از این نظر حائز اهمیت است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تصریح کرد: بُعد دیگر اهمیت این رویدادها، تضمین ثبات سیاسی و امنیتی کشور است. در حال حاضر فعالیت های استارتاپی وجود دارد که با استفاده شدید از فناوری های نوین، دسترسی شدید به وضعیت اطلاعاتی کشور دارد. بنابراین ترویج چنین رویدادهایی ثبات سیاسی و امنیتی جامعه را فراهم می کند.

او اهمیت بعدی را لزوم پرداختن به محیط زیست عنوان کرد و گفت: یک فناوری نوین  و کارآفرینانه در یک فعالیت خاص، مثلاً در بحث نرم افزاری چقدر از ترددهای بی جا جلوگیری می کند. بنابراین اهمیت زیست محیطی این ها را که جمع کنیم، می بینیم چنین رویدادهایی اهمیت بنیانی برای توسعۀ پایدار دارند. این امر در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و وجود دارد.

دکتر محمدی با اشاره به سخنانی از اقتصاددان معروف، شومپیتر گفت: او در مورد کارآفرینی به عنوان موتور توسعه کشورها، صحبت های زیادی کرده است. وی زمانی که صحبت از کارآفرینی می شود، می گوید فقط کار نه یا فقط کسب و کار نه. او ادامه داد: استارتاپ به معنی نوآوری است. کسب و کار شاید شغل ایجاد کند، اما شاید نتواند که رفاه اجتماعی را به وجود بیاورد. استارتاپ ها رفاه را افزایش می دهند، تکنولوژی خلق می کنند و بهره وری را افزایش می دهند و این با کلمۀ صرفاً کسب و کار تفاوت دارد. برای فعالیت های کارآفرینی ما نیاز به بستر های مربوطه داریم.

او در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد که کل حاکمیت و کل قوای مجریه، مققنه و قضاییه باید برای زمینه سازی این نوع فعالیت ها اقدام کنند.

حسن طائی: بزرگ فکر کنید اما کوچک شروع کنید

دکتر حسن طائی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد نیز در آئین افتتاحیه این رویداد در سخنانی گفت: ما می خواهیم در این رویداد به شما بگوییم که هر کسب و کاری می خواهید در آینده داشته باشید اعم از کارمند یا کارفرما یا کارآفرین باید دانش لازم آن را داشته باشید. او در ادامه گفت: مهندسی دانش عبارت از فرصت، نواوری، ایده پردازی، خلاقیت و کارآفرینی است.

دکتر طائی در ادامه افزود: فرصت را یا کشف می کنید، یا خلق می کنید و یا به هر صورت آن را می سازید و کارآفرینی از فرصت شروع می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه اظهار کرد: تمام کار ما، شناخت فرصت ها و ایده ها برای استفاده از آنها است. شناخت فرصت به معنای نیازی در بازار که به خوبی پاسخ داده نشده است، در نظر گرفته می شود. آنگاه ایده، یعنی پاسخی بر نیاز بی پاسخ در جامعه.وی در ادامه تصریح کرد: ورود به فرایند فوق، صرفاً در توان نوابغ نیست. کارآفرینی برای همه است. کسانی که قادر هستند آن را یاد بگیرند.

دکتر طایی در ادامه یادآور شد: در مسیر شغلی و کارتان دانش را مدنظر قرار بدهید و در دنیای جدید هوشمندانه و نه سخت کار کنید. او در ادامه با اشاره به اینکه ایده های خوب از کجا می آیند، گفت: برای ایده پردازی، هیچ فرمول معجزه آسایی وجود ندارد. ایده ها معجزه نیستند بلکه بذرهای دانشند. هر بخشی از دانش، مهارت و تجربۀ شما مانند یک اسمارتیز است و وصل کردن آنها به یکدیگر یک ایده می شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: ایده در وجود شماست. برای اینکه شما می دانید که هر جایی که دردی هست فرصتی نیز هست و ایده پردازی مانند یک جرقه در ذهن شماست.

وی با بیان چارچوب هایی برای ایده پردازی در ادامه تصریح کرد: ایده های استارتاپی از دو منبع می آیند، یکی خودتان و دومی هم دیگران هستند. دیگران یعنی یک بازار، یک بنگاه، یک مدرسه، یک کارگاه، یک صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و کل کشور.

او گفت: اینها را پیدا کنید و به خوبی در آن کاوش کنید و اجزای آن را ببینید. در واقع تا می توانید اطلاعات کسب کنید تا اصول اولیۀ آن را یاد بگیرید. مشکلات و علت نا امیدیشان را بفهمید و بپرسید تا متوجه چالش ها شوید. وقتی که به خوبی در این زمینه دقت کردید و مسئله را شناختید، ۵۰درصد جواب به دست می آید. سپس بر اساس مشکلاتشان به آنها راه حل بدهید. زمینۀ علاقه آنها را بفهمید و به زبان آنها صحبت کنید. راه حل ساده برای حل مشکلات واقعی ارائه دهید.

دکتر طایی در ادامه با اشاره به ایده های خود افراد گفت: متوجه شوید علاقه‌تان چیست؟ شناخت زمینۀ فعالیت های دیگران نیز مهم هست.

او افزود: آرزوهای شما، امیال شما، ارزش های شما و سپس واقعیت های بازار، یعنی آنچه را که مردم می خرند، ترکیب می شوند و دارایی های شما را تشکیل می دهند. یعنی تجربه، تخصص و مهارت شما و وقتی هر سه این ها با هم اشتراک پیدا می کنند، نتیجه کشف بهترین ایده و مزیت رقابتی است. یعنی برای شما برتری مطلق می آورد.

وی با بیان اینکه علاقه کافی نیست و باید با واقعیت های بازار هم آشنا باشیم، گفت که باید دانش و تخصص را هم داشته باشیم. یک ایده، چیزی بیش از ترکیب عناصر قدیمی نیست.

دکتر طایی در ادامه به مراحل تولید ایده اشاره کرد و گفت: جمع آوری اطلاعات خام و اولیه و کار روی این مواد خام و همچنین نهفتگی، یعنی با خودتان در ضمیر ناخودآگاهتان آن را بپرورانید و با آن زندگی کنید. فرصت وقتی به ایده تبدیل می شود، مانند یک کودک است. با آن بازی کنید و با آن بزرگ شوید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: یادمان نرود که کلمات، منبع بزرگی از ایده ها هستند. اگر آنها را در جای مناسب به کار بگیریم، جان می گیرند و ایده های ما را زنده می کنند. روی کاغذ فکر کنید و ایده پردازی کنید. کم‌رنگترین جوهرها و مرکب ها، غنی تر از برترین و هوشمندانه ترین حافظه ها است.

وی یادآور شد: برای اینکه ایده ای به جایی برسد باید حداقل ۱۰ سالی بگذرد. بنابراین روی کارتان بایستید و در آینده زندگی کنید. یادتان باشد هیچ ایده ای مسخره نیست و ایده ها را دست کم نگیرید. او در پایان گفت: دفترچه ایده ها داشته باشید و ایده ها و رویاها را یادداشت کنید. ایده ها را اعتبار سنجی کنید. بزرگ فکر کنید اما کوچک شروع کنید. کارآفرین کسی است که فردای شکست از فردای روز پیروزی سرخوش تر است و باز هم می تواند سر پا بایستد.

 

 


نظر شما :