دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت و دسترسی دائمی به اطلاعات است

۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۰۹۸ خبر روز
تعداد بازدید:۲۱۳۲
همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات با حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، استوان ستوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران، حجت الله ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از استادان، صاحب نظران و اندیشمندان 22 مهرماه جاری در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت و دسترسی دائمی به اطلاعات است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در افتتاحیه این همایش در سخنانی با اشاره به دگرگونی دسترسی به اطلاعات در عصر حاضر و ضرورت بازاندیشی در دسترسی مردم به اطلاعات گفت: وارد عصری شده ایم که نه تنها منبع اقتدار بلکه شیوه اقتدار دگرگون شده است. 
دکتر سلیمی: دانشگاه علامه طباطبائی کمک به بازاندیشی جامعه را رسالت خود می داند
او افزود: از روزی که به درستی درک کنیم در یک زیست بوم جدید در جهان تازه زندگی می کنیم، باید به بازاندیشی ساختار نهادهای آموزشی، نحوه سازمان دادن و دسترسی مردم به اطلاعات و همچنین بازاندیشی ساختار رسانه های گروهی و حتی شیوه جدید اشتغال در جامعه بیندیشیم.
او در این خصوص بیان داشت: امروز دسترسی افراد به دانش، محدود به این نیست که حتما سر کلاس دانشگاه بروند و استاد یک بسته اطلاعاتی در اختیار دانشجو قرار دهد، چرا که این دوران دیگر به سر آمده است. 
دکتر سلیمی با بیان اینکه امروز تمام انسان ها با ساده ترین وسایل، دسترسی گسترده به اطلاعات دارند، اضافه کرد: به این ترتیب مرجعیت اقتدار، دگرگون می شود.
 رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اواخر دهه ۷۰ میلادی یک پروژه تحقیقاتی با عنوان پست مدرن که شاید مواضع آن مورد نقد باشد، موضوعات جدیدی را مطرح کرد، اما برخی این سخن را جدی نگرفتند.
این پروژه بیان می داشت که با وارد شدن به عصر جدید دانش، انسان ها با شرایطی مواجه می شوند که ماهیت دانش، دانشگاه و پدیده های اجتماعی دگرگون می شود. او ادامه داد: آن زمان این سخن چندان جدی گرفته نشد، در حالی که امروز جامعه به دلیل فراگیر شدن دستیابی به اطلاعات، با یک زیست جهان جدید، شیوه جدیدی از زندگی اجتماعی و شکل گیری ماهیت های اجتماعی مواجه شده است.
 دکتر سلیمی با بیان اینکه متاسفانه در دوره ای از تاریخ اندیشه، اقتدار فقط با نیروی نظامی تعریف می شود، اضافه کرد: شایع ترین تعریف از دولت، انحصار استفاده از خشونت است، تعریفی که ماکس وبر ارائه کرده است. او ادامه داد: یک بعد دیگر مساله این بود که بخش مهمی از اقتدار، از دستیابی به دانش، اطلاعات و اندیشه بیرون می آید. بسیاری از مراجع اقتدار به این دلیل به اقتدار دست یافتند که به دانش دسترسی انحصاری داشتند.
او با تاکید بر این که ما دیگر نمی‌توانیم اطلاعات را کانالیزه کنیم تصریح کرد: اگر به درستی درک کنیم که  در حال زندگی در زیست بوم جدید در دنیای تازه هستیم، آنگاه باید به بازاندیشی نهاد‌های آموزشی، نحوه دستیابی مردم به اطلاعات، نگاه به رسانه‌ها و مطبوعات و موارد دیگر بپردازیم.این نشست می‌تواند گام اولی برای این موضوع باشد.
دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یک دانشگاه علوم انسانی این رسالت جدی را در خود می¬بیند که متناسب با بازاندیشی‌¬های عصر جدید در جامعه ایران اقدام نماید.
دکتر خانیکی: تنها راهکار ارائه می‌دهیم و مسئولیت انجام کار برعهده مسئولان است
 
دکتر هادی خانیکی دبیر علمی این همایش نیز در سخنانی به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش پرداخت و گفت: این همایش با مشارکت ۴ نهاد و مشارکت  ۱۴کرسی یونسکو و حضور ۹ نفر از اندیشمندان در شورای سیاست گذاری تشکیل شد. او افزود: فراخوانی در سطح عمومی برای شرکت در این همایش انتشار یافت تا کسانی علاقه دارند در ۱۲ محور اعلام شده بتوانند در همایش شرکت کنند.
دکتر خانیکی افزود: حدود ۷۰ مقاله دریافت شد که ۳۰ مقاله آن برای این همایش انتخاب شد که امروز در ۶ پنل  به حاضران ارائه خواهد شد. در هر کدام از این پنل‌ها چند سخنران از کسانی که مقالاتشان پذیرفته شده، مطالب خود را ارائه می‌دهند.
حاصل این ۶ پنل این خواهد بود که نکات اصلی که در آنها ارائه می‌شود و در پایان این نشست نیز جمع‌بندی توسط بنده ارائه می‌شود. وی ادامه داد: مسئله مهم امروز ورود به شبکه‌ اطلاعاتی و ارتباطی کشور است اما برای این ورود باید همه مسائل درنظر گرفته شود. او تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به مسئولان این آگاهی را برسانیم که برای دسترسی آزاد اطلاعات چه کارهایی باید انجام داد. ما تنها راهکار ارائه می‌دهیم و مسئولیت انجام کار برعهده مسئولان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت و دسترسی دائمی به اطلاعات است
دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به تاریخچه دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این مسئله موضوعی بین‌¬المللی و منعکس کننده نیاز بشریت به دسترسی آزاد به اطلاعات است که در کشور ما در سال 1387 با تصویب قانون «انتشار آزاد اطلاعات» مورد توجه قرار گرفته است. 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به مصوبه یونسکو برای «برنامه اطلاعات برای همه» گفت: در این مصوبه 5 اولویت ذکر شده که اولویت اول آن اطلاعات برای توسعه و اولویت دوم سواد اطلاعاتی است. وی افزود: به نظر بنده بنیان دسترسی به اطلاعات توسعه دانش عمومی و گسترش سواد اطلاعاتی است.
دکتر عاملی گفت: حفاظت از اطلاعات اولویت سوم این مصوبه بوده است که اگر شبکه ملی اطلاعات در ایران شکل گرفت و در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید، در همین راستا بوده است.
برخی شبکه ملی اطلاعات را همان اینترنت ملی تلقی می¬کنند
وی با اشاره به تعریف نادرست شبکه ملی اطلاعات با عنوان اینترنت ملی گفت: برخی شبکه ملی اطلاعات را همان اینترنت ملی تلقی می¬کنند حال آنکه برخلاف این تصور، شبکه ملی اطلاعات زیرساخت داده¬های ملی کشور محسوب می-شود که باید حفاظت شود.
شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت اطلاعات و دسترسی دائمی به اطلاعات برای ملت ایران است که اهمیت بسیار زیادی دارد.
دکتر عاملی ادامه داد: اخلاق اطلاعاتی اولویت چهارم است که ذیل آن حفاظت از حقوق مؤلف مورد توجه قرار گرفته است و در اولویت پنجم دسترسی آزاد به اطلاعات است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اولویت و اهمیت ارتقای دانش عمومی گفت: اتکای انگیزه¬¬ای دسترسی آزاد به اطلاعات، دانش عمومی است و دانش عمومی یعنی قرار گرفتن در فضای رشد و تعالی فردی  و اجتماعی. وی افزود: این دانش شامل مجموعه اطلاعاتی می¬شود که یک شهروند برای دسترسی به کیفیت رضایتمندی زندگی به آن نیاز دارد و ارتقاء آن می¬تواند موجب تقویت شهروندی و تقویت چرخه مردم¬سالاری در جامعه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با طرح این سؤال که "پیوندهای فضای فراگیر مجازی و اطلاعات عمومی چیست؟" خاطرنشان کرد: یکی از این پیوندها دامنه فراگیر اطلاعات عمومی به عرصه گسترده¬ای از پدیده¬های انسانی، ارتباطی و طبیعی است که در فضاهایی چون فضای معماری اینترنتی، بُعد خوشه¬بندی و داده های لایه¬بندی¬شده و یکپارچگی داده های اینترنتی مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: یکی دیگر از قابلیت¬های پیوند فضای فراگیر مجازی با اطلاعات عمومی تأمین دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش است که از دو طریق تأمین می¬شود و یکی از طریق در دسترس قرار دادن دانش و اطلاعات و دیگری از طریق تبدیل اطلاعات به داده و تبدیل داده به خدمات یا هوشمندسازی نظام¬مند علمی است.
 
دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش مستلزم تکمیل چرخه زیرساختی و دانشی است
او افزود: دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش مستلزم تکمیل چرخه زیرساختی و دانشی است که زیرساخت اجتماعی اطلاعات، زیرساخت فناوری اطلاعات، توجه به مالکیت ذی¬نفعان، توسعه وب، محتوا و کاربر نهایی(پشتیبانی امنیتی، دستیاری و حفظ حریم خصوصی) را دنبال می¬کند.
منطق دسترسی پذیری به اطلاعات باید توجه قرار ¬گیرد
دکتر عاملی با طرح این سؤال که با چه مدلی توسعه دسترسی به انتشار اطلاعات را می¬خواهیم دنبال کنیم؟ گفت: منطق دسترسی پذیری به اطلاعات موضوعی است که باید مورد توجه قرار ¬گیرد.او ادامه داد: در اطلاعات سه سطح داریم که سطح اول آن سطح عمومی و همان سطح مشترک با همه جهان، سطح دوم آن همان سطح اختصاصی مربوط به بومرنگ فرهنگ ملی و دینی کشور و سطح سوم آن همان سطح تخصصی مربوط به تخصص¬ها و رشته¬های مختلف است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما کیفیت زندگی را باید بر مبنای زیست بوم جامعه و در محور ارتقای کیفیت بستر زندگی اجتماعی و همچنین تأمین منافع عمومی مورد توجه قرار ¬دهیم؛ بنابراین کیفیت متعالی و الهی هدف اصلی پیوند های داده ای و اطلاعاتی است.
یونسکو به دنبال ترویج دسترسی آزاد به محتوا و فناوری است
اسوتان سوتکوسفکی، سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیز در سخنانی با بیان این که لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات علمی، منابع آموزشی باز، نرم افزارهای منابع آزاد و باز، پایگاه مجازی آموزش آزاد و یادگیری مجازی و آزاد است، گفت: منابع یاد شده امکان استفاده و به اشتراک گذاری آسانِ داده و اطلاعات را برای پژوهشگران و نوآوران فراهم می کند و به این منابع دسترسی بی سابقه دانشجویان، دانش آموزان و آموزش یاران را در سراسر جهان به دانش و اطلاعات میسر می سازد.
سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اضافه کرد: سال گذشته یونسکو در جمهوری اسلامی ایران در حوزه سواد اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات، فعالیت داشته است. او ادامه داد: این دفتر با همکاری شرکای ملی، کارگاهی در حوزه سواد اطلاعاتی برگزار کرد که مقدمه ای بر سواد اطلاعاتی در جوامع دانش بنیان بود.
سوتکوسفکی با بیان اینکه همچنین برنامه ای با عنوان «منابع آموزشی باز برای توان یابان» برگزار شد، افزود: هدف از این برنامه آشنا کردن شرکت کنندگان با مفهوم منابع آموزشی باز و مزایای بالقوه آن در حمایت از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش بود.

نظر شما :