• خبر روز


برگزاری سومین نشست استادان علوم ارتباطات ایران و مالزی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی

نشست علمی بین‌المللی «رسانه و ارتباطات: تجربیات ایران و مالزی» با حضور دکتر محمدمهدی فرقانی و پروفسور اظهار تمام، محمد خدادی،عباس خش‌اندیش و استادان دانشکده ارتباطات ، دوشنبه ۱۹ تیرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که 19 تیرماه در دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور سخنرانی محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، محمد خدادی مدیرعامل ایرنا برگزار شد، محمد یوسف از دانشگاه UKM مالزی، احمد ضمری استاد زبان دانشگاه ملی مالزی، عباس خش‌اندیش معاون آموزش و پژوهش ایسنا به ایراد سخنرانی پرداختند.

محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در  این نشست در سخنانی با اشاره به تجربیات مشترک ایران و مالزی، با بیان تاریخچه شکل گیری رشته ارتباطات و تاسیس دانشکده علوم ارتباطات در ایران اظهار کرد: از روی کار آمدن اولین رشته روزنامه نگاری در ایران ۷۸ سال می گذرد و اولین آموزش روزنامه نگاری در سال ۱۳۴۶ و در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی باز می گردد. او افزود: در نیم قرن گذشته دانش آموختگان بسیاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است و امروز در دوره های 4 ساله دانشجویان در مقطع کارشناسی بالغ بر 240 ساعت کارآموزی را در رسانه ها می گذرانند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در حال حاضر هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا و  ۸۰ استاد و هیئت علمی دوران تحصیل خود را در رشته های روزنامه نگاری ، روابط عمومی و مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی، روزنامه نگاری، علوم ارتباطات و مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و علوم ارتباطات در مقطع دکترا می گذرانند.

او اظهار کرد: در آینده نزدیک در رشته های جدید همچون کارشناسی ارشد ارتباطات سلامت و ارتباطات محیط زیست، مطالعات فرهنگی و رسانه و مطالعه شبکه های اجتماعی در این مرکز علمی دانشجو پذیرفته خواهد شد. در ادامه نشست محمد یوسف با اشاره به این مطلب که در مالزی هم اکنون ۱۲ هزار دانشجوی خارجی  بیش از ۴۰ کشور تحصیل می کنند افزود: تلاش می شود تا سال ۲۰۲۰ این تعداد دانشجو به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد. اوگفت: ۶۵ درصد استادان دانشگاه هاای مالزی مدرک دکترا دارند، کمبود استاد تمام وقت و از طرف دیگر پذیرش نشدن دانش آموختگان در سازمان های رسانه ای از کمبودهای ما است. او در خصوص آینده روزنامه نگاری در کشور خود اظهار امیدواری کرد: امید است دو کشور ایران و مالزی بتوانند در این زمینه که علاقمندان بسیاری را تا کنون به خود جذب کرده است همکاری های گسترده تر و قابل قبولی را در این رشته و رشته های مرتبط با یکدیگر داشته باشند.

در ادامه احمد ضمری استاد دانشگاه UPM مالزی نیز با بیان تاریخچه تشکیل دانشگاها در این کشور آسیای جنوب شرقی گفت: با توجه به اینکه مالزی دارای صنعت کشاورزی دیرینه است.  او افزود: سال¬های نه چندان دور برای اینکه در این رشته متمرکز نشویم به دنبال توسعه دانشگاه¬ها و  ایجاد رشته ارتباطات و زیر مجموعه آن از جمله ارتباطات انسانی ، پخش تصویر (تلویزیون ) و روزنامه نگاری افتادیم.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در حال حاضر هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا و  ۸۰ استاد و هیئت علمی دوران تحصیل خود را در رشته های روزنامه نگاری ، روابط عمومی و مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی، روزنامه نگاری، علوم ارتباطات و مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و علوم ارتباطات در مقطع دکترا می گذرانند.

او اظهار کرد: در آینده نزدیک در رشته های جدید همچون کارشناسی ارشد ارتباطات سلامت و ارتباطات محیط زیست، مطالعات فرهنگی و رسانه و مطالعه شبکه های اجتماعی در این مرکز علمی دانشجو پذیرفته خواهد شد. در ادامه نشست محمد یوسف با اشاره به این مطلب که در مالزی هم اکنون ۱۲ هزار دانشجوی خارجی  بیش از ۴۰ کشور تحصیل می کنند افزود: تلاش می شود تا سال ۲۰۲۰ این تعداد دانشجو به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد. اوگفت: ۶۵ درصد استادان دانشگاه هاای مالزی مدرک دکترا دارند، کمبود استاد تمام وقت و از طرف دیگر پذیرش نشدن دانش آموختگان در سازمان های رسانه ای از کمبودهای ما است. او در خصوص آینده روزنامه نگاری در کشور خود اظهار امیدواری کرد: امید است دو کشور ایران و مالزی بتوانند در این زمینه که علاقمندان بسیاری را تا کنون به خود جذب کرده است همکاری های گسترده تر و قابل قبولی را در این رشته و رشته های مرتبط با یکدیگر داشته باشند.

در ادامه احمد ضمری استاد دانشگاه UPM مالزی نیز با بیان تاریخچه تشکیل دانشگاها در این کشور آسیای جنوب شرقی گفت: با توجه به اینکه مالزی دارای صنعت کشاورزی دیرینه است.  او افزود: سال¬های نه چندان دور برای اینکه در این رشته متمرکز نشویم به دنبال توسعه دانشگاه¬ها و  ایجاد رشته ارتباطات و زیر مجموعه آن از جمله ارتباطات انسانی ، پخش تصویر (تلویزیون ) و روزنامه نگاری افتادیم.

    

  

  

 

سه شنبه ٢٠ تير ١٣٩٦ - ١٣:٥٨ شماره خبر: ٣٨٨٠ بازدید: 984 نسخه چاپي